Sida : Källmatrial : Visuell representation

Första sidan
Lektioner
Källmatrial
Interaktion
Tumregler
Automat
Beskrivning
Programmering
GUI
Guidelines
In/ut
Tangentbord
Kunskapsnivå
Kultur
Mentala modeller
Metaforer
Pekdon
Positionsgivare
Förhindra fel
Komma-ihåg
Bildskärm
Uppgiftsanalys
Usab. eng.
Anv. klasser
anv. typer
Visuell rep.
Vem vill vad
labbar
Examination
Hjälp
Litteratur
Schema
Lärare
Leos hörna
Jonnys hylla

Det man bör tänka på när man använder sig av någon form av visuell representation är bland annat de olika begränsningar vi människor har på vårt seende, jag tänker här främst på de rent "mekaniska" delarna och inte hur vi resonerar när vi ser bilder. De vanligaste begränsningarna är:

Dålig syn
Av nån anledning så har man inte perfekt synskärpa, kanske pga närsynthet eller på grund av ålder. Detta medför att man kanske inte kan presentera texten i storlek 9 eller 10 utan att man bör använda sig av storlek 14.
Färgblindhet
En relattivt stor del av befolkningen har någon form av färgblindhet, speciellt vanligt bland män.

Eftersom det finns personer som är färgblinda bör man vara försiktig hur man använder färg. Om man kombinerar två färger på ett felaktigt sätt så kan det innebära att den som ska använda inte uppfattar skillnaden mellan färgerna och därmed inte ser till exempel ett meddelande i färg A som ligger på en bakgrund med färg B. För att undvika sådana problem bör man först kontrollera att designen fungerar i svart/vitt (eller nån-annan kombination med mycket hög kontrast) och sedan gå vidare med att lägga till färg. Man bör inte heller lita på enbart färg utan andvända rendundans och se till att använda text/symboler/färger för att vara säker på att meddelandet går fram.

Färger i sig drar också uppmärksamheten till sig och utgör information ... många färger ger alltså mycket information ... är då denna information viktig eller är det bara för "syns skull". Var alltså sparsmakad med färg och tänk på att vissa färger inte passar ihop. Titta t.ex. på denna bild så kanske du förstår vad jag menar:

bluered

Ett ytterligare "problem" när det gäller färg är skillnader i mjuk- och hårdvara. Beroende på vilken typ av skärm man har så kan olika färger represteras något olika, ett exempel är LCD skärmar som (i alla fall de som jag har sett) visar gult mycket sämre än en vanlig katodstråleskärm. Och i dagens läge kan man inte heller vara säker på att hårdvaran i sig klarar av färg eller mer än 256 färger. Jag tänker då främst på olika typer av bärbara datorer.

Olika program kan också ha olika egenskaper vilket gör att färger används på olika sätt. Detta är speciellt tydligt om man tittar på olika websidor. Här är ett exempel från en sajt som använder sig av blått för att markera att något är av speciellt intresse

vte

Denna skärmdump är gjord i en av de två "standardläsarna" och visar hur de har designat sidan medans nästa visar hur samma del ser ut i den läsare jag använder oftast

vti

Som synes så har man här inte tänkt på att det finns läsare som inte fungerar på lite andra sätt och tappar därmed färgfunktionen. Liknande saker kan man också tänka sig på handhållna datorer där man kanske struntar i bilder pga utrymmesskäl. Om man då erbjuder navigation i form av bilder och inte erbjuder ett alternativt sätt att göra det på så missar man de som använder sig av denna typ av datorer.

Glöm inte heller det lilla expriment med färger och ord som ni gjorde på lektion 2 och vilken "oreda" det blev för er.

Man ska också tänka på att rörelse är något som drar uppmärksamheten till sig på ett mycket drastiskt sätt, prova själv att läsa en längre text på en websida som har animerade bilder och jämför detta med en sida som har bilder som "står stilla".

Sendast modifierad 2000-09-21 av jem (jem@cs.umu.se)