Sida : Källmatrial : Positionsgivare

Första sidan
Lektioner
Källmatrial
Interaktion
Tumregler
Automat
Beskrivning
Programmering
GUI
Guidelines
In/ut
Tangentbord
Kunskapsnivå
Kultur
Mentala modeller
Metaforer
Pekdon
Positionsgivare
Förhindra fel
Komma-ihåg
Bildskärm
Uppgiftsanalys
Usab. eng.
Anv. klasser
anv. typer
Visuell rep.
Vem vill vad
labbar
Examination
Hjälp
Litteratur
Schema
Lärare
Leos hörna
Jonnys hylla

Förutom de vanliga pekdonen så finns det ett antal andra mer eller mindre fantasifulla tekniker som har sin meriter. De används ofta för olika specialfall då de i dagsläget är för dyra eller klumpiga (eller osäkra) för generellt bruk. Vi kommer dock säkert att få se dem allt mer i framtiden.

En relativt vanlig sak är att läsa av hur ögat rör sig och därmed försöka bestämma vad man tittar på. Ett användningsområde för detta är för t.ex. rörelsehindrade som inte kan röra händerna eller på något annat sätt styra en markör. Genom att läsa av ögonrörelserna så är det möjligt att läsa av vad personen tittar på och därmed göra det möjligt för personen att kommunicera med datorn.

Ett annat poplärt område är att läsa av vart en person befinner sig genom att låta personen ha en eller flera positionsgivare placerade på kroppen. Genom att sedan läsa av vart dessa finns så kan man se vart personen befinner sig. Ett exempel på detta är det forskningsprojekt som drivs av Thomas Pederson.

Om man har god noggrannhet och kombinerar de två teknikerna ovan så kan man i en VR omgivning sedan följa en person och veta vad personen tittar på, detta kan då utnyttjas på olika sätt.

Sendast modifierad 2000-09-20 av jem (jem@cs.umu.se)