Sida : Källmatrial : Usability engineering

Första sidan
Lektioner
Källmatrial
Interaktion
Tumregler
Automat
Beskrivning
Programmering
GUI
Guidelines
In/ut
Tangentbord
Kunskapsnivå
Kultur
Mentala modeller
Metaforer
Pekdon
Positionsgivare
Förhindra fel
Komma-ihåg
Bildskärm
Uppgiftsanalys
Usab. eng.
Anv. klasser
anv. typer
Visuell rep.
Vem vill vad
labbar
Examination
Hjälp
Litteratur
Schema
Lärare
Leos hörna
Jonnys hylla

Som ni själva kan se i boken så finns det ingen entydig enkel definition av vad "Usability Engineering" betyder och ni får inte heller förledas att tro att Usability Engineering är samma sak som Människa-Dator Interaktion. Slarvigt så kan man väl säga att Usability Engineering är "ingenjörs tillämpningen av hur man gör användbara system" och att det endast är en delmängd av det som MDI handlar om. Usability Engineering är också rätt praktiskt inriktad för hur man ska kunna använda MDI direkt "på fältet".

Vad man bör komma ihåg när man arbetar med MDI är att MDI inte är en exakt vetenskap med fasta, eviga sanningar utan på grund av ämnet så finns det flera olika åsikter om vad man ska göra och hur man ska göra det, en del information är motsägande och vissa saker som stämmer under vissa förhållanden är helt fel under andra. Usability Engineering kan sägas vara ett sätt att försöka utnyttja den kunskap man har till att göra det bästa man kan under de förhållanden som gäller för tillfället.

Sendast modifierad 2000-09-20 av jem (jem@cs.umu.se)