Med hjälp av uppgiftsanalys försöker man förstå vad användarna gör så att man göra ett system som stödjer detta. Det finns flera olika metoder att göra en uppgitsanalys, i boken beskrivs en metod som kallas HTA, sid 63.
Det vore kanske bättre att istället försöka förstå vad som är målet med handlingarna och utveckla systemet för att uppfylla dessa mål men tyvärr är detta inte alltid möjligt. Man får då försöka förstå vad som ska göras genom att se vad användarna gör och sedan designa ett system som stödjer dessa handlingar. En del kritiker till uppgiftsanalys säger att detta bara stödjer och förstärker eventuellt felaktiga handlingar.
I en uppgiftsanalys (HTA) försöker man dela upp en handling i ett lämpligt antal delhandlingar, dessa delhandlingar kan sedan delas upp i flera delhandlingar. I boken finns ett exempel på hur man kan göra.
Ett annat sätt att göra det på är att använda ett "etnografisk tillvägagångssätt". Här försöker man studera användarna i deras naturliga omgivning och försöka förstå vad som händer på arbetsplatsen.
|