Sida : Källmatrial : Några enkla tumregler

Första sidan
Lektioner
Källmatrial
Interaktion
Tumregler
Konsekvent
Genvägar
Återkoppling
Closure
felhantering
Ångra
Bestämmer
Korttidsminnet
Automat
Beskrivning
Programmering
GUI
Guidelines
In/ut
Tangentbord
Kunskapsnivå
Kultur
Mentala modeller
Metaforer
Pekdon
Positionsgivare
Förhindra fel
Komma-ihåg
Bildskärm
Uppgiftsanalys
Usab. eng.
Anv. klasser
anv. typer
Visuell rep.
Vem vill vad
labbar
Examination
Hjälp
Litteratur
Schema
Lärare
Leos hörna
Jonnys hylla

En i MDI-världen känd forskare, Ben Shneiderman, defininerade 8 allmänt hållna regler för hur man ska designa datorsystem så att användarna får en positiv upplevelse. Andra forskare, t.ex. Jacob Nielsen, har definerat liknande listor men som innehåller lite andra saker.

Dessa listor kan vara en bra utgångspunkt att börja med när man vill göra ett gränssnitt för ett program. Det räcker naturligtvis inte att uppfylla de krav som finns i dessa listor men de utgör en bra startpunkt.

Shneidermans "8 gyllene regler är"

  1. Var konsekvent
  2. Tillhandahåll genvägar
  3. Ge återkoppling
  4. "Början, mitten, slut"
  5. Ha en bra felhantering
  6. Det ska vara lätt att ångra saker
  7. Vem är det som bestämmer
  8. Belasta inte korttidsminnet

Nielsens lista är snarlik och ser ut på följande vis:

Sendast modifierad 2000-09-25 av jem (jem@cs.umu.se)