Sida : Källmatrial : In och utmatning

Första sidan
Lektioner
Källmatrial
Interaktion
Tumregler
Automat
Beskrivning
Programmering
GUI
Guidelines
In/ut
Tangentbord
Kunskapsnivå
Kultur
Mentala modeller
Metaforer
Pekdon
Positionsgivare
Förhindra fel
Komma-ihåg
Bildskärm
Uppgiftsanalys
Usab. eng.
Anv. klasser
anv. typer
Visuell rep.
Vem vill vad
labbar
Examination
Hjälp
Litteratur
Schema
Lärare
Leos hörna
Jonnys hylla

Likhet mellan in och utmatning
En enkelt och vanligt misstag när man designar programvara är att man inte tänker på att systemet begär information i ett format och sedan matar ut liknande information på ett annat format. Ett typ exempel är vissa system som vill att man matar in datum på formatet YYYY-MM-DD (Y = år, M = månad, D = dag) och sedan skriver ut datum i nåt av formaten YY-MM-DD, DD-MM-YYYY, DD-MM-YY, MM-DD-YYYY, MM-DD-YY eller nåt annat käckt format. Jämför detta med en av de "8 gyllene reglerna".

Effektiv representation
Försök att representera information på ett effektivt sätt. Ta inte bara första bästa sätt du kommer på utan tänk efter om du kan göra det bättre. Är det t.ex.

  • bättre att göra en grafisk representation
  • bättre att spalta upp informationen i tabeller
  • bättre att strunta i en del information
  • bättre att skala om informationen till nån normaliserad form
  • etc

Flexibel
Försök gärna att göra representationen på ett sådant sätt att användaren själv kan välja hur informationen ska presenteras.

Sendast modifierad 2000-09-20 av jem (jem@cs.umu.se)