Sida : Källmatrial : Komma-ihåg och känna-igen

Första sidan
Lektioner
Källmatrial
Interaktion
Tumregler
Automat
Beskrivning
Programmering
GUI
Guidelines
In/ut
Tangentbord
Kunskapsnivå
Kultur
Mentala modeller
Metaforer
Pekdon
Positionsgivare
Förhindra fel
Komma-ihåg
Bildskärm
Uppgiftsanalys
Usab. eng.
Anv. klasser
anv. typer
Visuell rep.
Vem vill vad
labbar
Examination
Hjälp
Litteratur
Schema
Lärare
Leos hörna
Jonnys hylla

Man pratar ibland om att man kommer ihåg på två olika sätt: i det ena fallet så måsta man komma ihåg hur något är, t.ex. katalogstrukturen i ett filsystem, medan i det andra fallet så räcker det att man känner igen något, t.ex. man ser hur katalogstrukturen ser ut genom att titta på en representation av den.

Man säger vidare för att kunna använda ett kommando så måste man gå igenom ett antal olika steg:

  1. Komma ihåg kommandot
  2. Känna igen kommandot (dvs förstå vad det gör)
  3. Utföra kommandot

Om man då kan undvika att gå igenom några av dessa steg så bör resultatet vara att man anstränger sig mindre och att det går fortare. Man brukar därför säga att "Känna-igen" (recognition) är bättre än "Komma-ihåg" (recall).

Sendast modifierad 2000-09-21 av jem (jem@cs.umu.se)