Sida : lektioner : Lektion 10

Första sidan
Lektioner
lektion 01
lektion 02
lektion 03
lektion 04
lektion 05
lektion 06
lektion 07
lektion 08
lektion 09
lektion 10
lektion 11
Källmatrial
labbar
Examination
Hjälp
Litteratur
Schema
Lärare
Leos hörna
Jonnys hylla

Vi fortsätter med de olika interaktionsformer som finns

Menyer forts
Ordningen av kommandon på menyn
Man kan tycka att detta befinner sig på en ganska grundläggande nivå men flera försök har visat att ordningen av hur man specifierar ordningen på olika objekt spelar stor roll. De vanligaste sätten är:
Efter funktion
Man delar upp kommandona så att alla t.ex. alla sökfunktioner ligger bredvid varandra på menyn som handlar om navigering.
Alfabetiskt
Kommentarer överflödiga
Efter viktighet
Kommandona kommer i viktighetsordning med det allra viktigaste högst upp.
Efter vanlighet
De vanligaste kommandona läggs längst upp.
Dynamiska menyer
Man kan tänka sig att programmet håller ordning på vilka kommandon man använder oftast och lägger dessa överst, t.ex. ordbehandlaren kollar hela tiden vilka val du gör i typsnittsmenyn och lägger de 5 vanligaste typsnitten överst.
Alphasliders
Denna sätt att navigera ligger väl på gränsen för vad man kan kalla en meny men med hjälp av denna är det möjligt att snabbt scrolla i stora listor. Kan väl beskrivas som en scrollbar med två "handtag" där den ena flyttar stora steg medan den andra gör finjusteringar.
Inbäddade länkar
Typiskt vad man hittar på olika websidor.
Djup och bredd
Normalt rekommenderar man grund och bred.
Formulär
Bygger på ideén att alla vet hur man fyller i ett formulär.
Tydliga rubriker
Det ska vara enkelt att förstå formuläret.
Gruppering och ordning på fält
Så att det hänger ihop på ett vettigt sätt.
Enkel navigering
Användarna ska inte behöva gissa hur man ska flytta mellan olika fält.
Vilka fält är obligatoriska
En typisk miss på websidor är att inte tala om vilka fält som behöver fyllas i och sedan får man testa genom att skicka in formuläret.
När man fyllt i allting
Nån signal som ser att man fyllt i allting.
Kodade fält
Om möjligt så kontrollera att informationen är korrekt redan vid inmatningen, tex postnummer, personnummer, datum.
Naturligt språk
Pratade om detta i samband med en tidigare lektion. Kan vara svårt att implementera, finns vettiga användningsområden. Min personliga kommentar/fundering är: vill vi kommunicera på detta vis? är det fel att ha ett formellt språk (ur MDI synpunkt)?
Direkt manipulation
En annan form av interaktion.
Grafiska användargränssnitt
Det som vi vanligtvis möter när vi använder dagens datorer.
Kännetecknande
Konternuerlig representation
De olika objekten är alltid synliga (i alla fall om de är av intresse).
"Gör" istället för att skriva
I stället för att skriva kommandon så utför man dem genom olika rörelser, etc.
Snabb återkoppling
Man får hela tiden återkoppling om vad man gör.
Egenskaper
Lätt att lära/komma ihåg
Nybörjare kan snabbt börja använda systemet och de som använder ibland behöver inte lära om.
Snabbt och effektivt
Vana användare kan jobba snabbt och effektivt.
Färre felmeddelanden
Eftersom DM gör att man slipper en del syntax problem.
Ser vad man gör
Den snabba återkopplingen gör att man hela tiden ser vad man gör.
Mindre oro
Användarna känner sig ha bättre kontroll på systemet.
Nöjda "kunder"
Problem
Abstrakta "saker"
Kan vara svåra att representera
Kräver utrymme
Grafiken kräver ofta en hel del utrymme jmf med text.
Flytta händerna
Från tangentbordet till musen.
Fjärrstyrning
Pga "time lag"
Programmering mha direkt manipulation
Kan man programmera utan att skriva text?
Slutanvändarprogrammering
Hur gör man det möjligt för användarna att programmera?
Sendast modifierad 2000-09-29 av jem (jem@cs.umu.se)