Umeå universitet
Teknisk-naturvetenskaplig fakultet
Institutionen för datavetenskap
OOP i Java - Obligatorisk Uppgift 2:
Analys av PacMan
Introduktion
Pacman är ett spel där en figur ('Pacman') går runt
på en spelarena och letar mat. För varje matbit som den
äter ökar dess poängtal, och meningen är att
få så många poäng som möjligt utan att bli
tagen av ett av de spöken som också bebor spelplanen. En
PacMan kan inte gå igenom de väggar som finns, däremot
kan spökena det. Här är ett exempel på hur
spelplanen kan se ut:
Blå rutor är väggar och hinder, PacMan själv
börjar som röd (och visas omväxlande med öppen och
stängd mun när den går omkring), mat är de
övriga symbolerna ('ost', 'kex' och 'skinka', gissa vilken som
är vilken). PacMan i denna version ändrar färg till
grön när den ätit den första matbiten. Just denna
spelplan visar inga spöken.
Uppgiften
Du ska ta fram en analysmodell på PacMan spelet och sedan spela
igenom några scener. Analysen görs lämpligen med
CRC-metoden. Använd gärna analysmodellen (dvs. CRC-korten)
som ni har tagit fram CRC-övningen. Scenerna ska dokumenteras
m.h.a. sekvensdiagram eller en annan lämplig
notation. Information om sekvensdiagram hittar du i vår
UML Minikurs (OH
bilderna 13-16) eller under t.ex.
Process Guide to Sequence Diagrams.
Redovisning
Er lösning ska rapporteras individuellt i en laborations
rapport. OBS! Ni får gärna arbeta i grupp för att ta
fram en analysmodell. Scenerna ska dock redovisas individuellt.
Rapporten ska ta upp följande viktiga delar:
- Inledning - Övergripande beskrivning på din tolkning
av problemet och hur du har gått till väga för att
lösa det.
- Analysmodellen - En beskrivning av resultatet av analysen av
problemet som du tagit fram med t.ex. CRC metoden. För varje
klass ska syftet, ansvar och samarbetspartners beskrivas på
ett lämpligt sätt, t.ex. genom CRC kort, ett (UML)
klassdiagram eller nåt liknande. (OBS! Vi kröäver ej
att UML notationen är perfekt, men klassernas syfte, ansvar
och samarbetspartners måste framgå tydlig).
- Scener - Välj minst två lämpliga scener och
spela igenom de steg för steg. Använd sekvensdiagram
eller en annan lämplig notation för att dokumentera
genomgången.
- Reflektion - Reflektera över uppgiften och berätta
särskild om svårigheterna med uppgiften.
Rapporten ska ha en framsida med följande uppgifter:
- Ditt namn och e-mail adress
- Kursnamn och termin
- Nummer och namn på uppgiften
- Aktuell datum där du lämnade in rapporten
- Namn på de personer ni samarbetade med för att ta fram
analysmodellen.
Inlämnas senast:
måndag 12/8 klockan 15.00
.
http://www.cs.umu.se/kurser/TDBA54/SU02/ou/ou2/index.htm
Ansvarig för sidan:
Marie Nordström
Senast ändrad 2002-06-28