Sammanställning av kursvärdering
för Systemprogrammering B HT -99.
Kursansvarig: Gunnar Gunnarsson.
Övriga föreläsare: Tomas Halvarsson
Handledare: Tomas Halvarsson och
Markus Ranner
46 personer av 63 registrerade på kursen svarade på kursvärderingen.
Det som står med kursiv stil nedan är föreläsarnas (Gunnar/Tomas) kommentarer. Talen
inom parentes anger hur många som svarat på ett visst sätt. Det finns också en lista
över samtliga svar.
Kursen som helhet
1. Har kursen blivit som du förväntade dig? Har du inhämtat de kunskaper du var ute efter?
- (17) Ja, över förväntan
- (19) Ja, i stort sett
- (2) Egentligen skulle det behövas mer tid för ett så stort område
- (2) Nej, har inte lärt mig så mycket som jag trodde jag skulle göra
De allra flesta verkar vara nöjda.
2. Hur mycket tid har du ägnat åt labbdelen av kursen (per vecka)?
- (1) 0 - 10 timmar
- (12) 11 - 20 timmar
- (12) 21 - 30 timmar
- (13) 31 - 40 timmar
- (5) 41 - ? timmar
Svaren på denna och nästa fråga visar att labbdelen har stått för lejonparten av arbetet på kursen. Detta har också varit vår avsikt. Arbetsbelastningen har varit hög, men det är ju allmänt känt att vissa kurser är mer krävande än andra. Till nästa år bör dock labbkursen kunna minskas något.
3. Hur mycket tid har du ägnat åt övriga delar av kursen (föreläsningar, självstudier etc; per vecka)?
- (29) 0 - 10 timmar
- (10) 11 - 20 timmar
- (2) 21 - 30 timmar
- (1) 31 - 40 timmar
4. Kommentarer
- (9) Man lär sig mycket när man labbar, ren teoriläsning är inte så viktigt.
- (8) Mycket tunga labbar, särskilt mot slutet av kursen.
- (5) Hög tidsåtgång för en halvfartskurs, datorteknikkursen fick lida.
- (3) Har velat läsa mer men inte hunnit pga laborationsarbete.
- (3) Kursen har varit lagom tidskrävande, inte så farlig som jag trott.
- (2) Tung labbkurs men man lärde sig mycket på labbarna.
- (1) Labb 4 kom fel i planeringen när det gäller svårighetsgrad.
- (1) Vore kul om det fanns alternativlabbar även på de första laborationerna, om man kan lite om ämnet sen tidigare är de för lätta.
Två saker som kommer upp på flera ställen är att det är olämpligt att ha denna kurs parallellt med datortekniken (vilket vi instämmer i), och att svårighetsgraden på labbarna var lite ojämn.
5. Vad tycker du om tempot på kursen?
- (5)alldeles för högt
- (9) för högt
- (29) lagom
6. Kommentarer
- (10) Högt tempo, men det hör till kursen, smakar det så kostar det, tror inte det går att göra på något annat sätt.
- (7) Lagom tempo på föreläsningarna.
- (7) Tunga labbar, särskilt med tanke på att datorteknikkursen ligger parallellt.
- (4) För många labbar/för högt tempo på labbarna, hann inte läsa in teorin ordentligt.
- (4) Lagom tempo på labbarna.
- (2) Kursen borde räknas som mer än 5p.
- (1) För högt tempo på vissa föreläsningar.
Glädjande nog verkar många tycka att kursen är värd den höga arbetsbelastningen.
7. Anser du att du hade tillräckliga förkunskaper för att ta del av kursen? Om inte, vad var det som saknades?
- (21) Ja
- (5) Ja, fast jag har hållit på en del innan
- (4) Ja, trots att jag inte hållit på innan, det krävs inte så mycket förkunskaper
- (4) C var svårt att komma igång med
- (2) Ja, Unix-intron var bra
- (2) Nästan, i princip
- (2) Unix var svårt att komma uigång med, man borde få känna lite på Unix på en tidigare kurs
- (1) Terminologin var svår
- (1) Jag hade för lite förkunskaper om hur man skriver tillräckligt bra labbrapporter
- (1) Bra initiativ att skicka ut förslag på instuderingsuppgifter innan kursen började
Kursens innehåll
8. Vad tycker du om tidsfördelningen mellan de olika momenten i kursen? Är det någonting som du saknar eller som
borde ha ägnats mer tid? Är det något moment som kan reduceras eller helt utgå?
- (19) Det var bra upplägg som det var
- (4) Labbarna är lite väl tunga
- (3) Mer sockets/nätverk
- (3) Skript-delen är för lätt och ligger för sent i kursen
- (3) Pipor och IPC borde fått mer tid
- (2) Vet inte riktigt
- (1) Föreläsningarna borde ha legat senare på dagen, det är tungt att stiga upp till 8.15
- (1) Det kändes ibland som om vissa områden (exempelvis semaforer) stressades igenom bara för att de "skulle vara med" på kursen, även om de kanske var rätt viktiga
Flera vill ha mer betoning på nätverksprogrammering, men det hör mer till Datakom I (även om det angränsar till IPC) och vi tycker inte att det bör betonas hårdare nästa år.
9.1. Vad tycker du om nivån/svårighetsgraden på föreläsningarna?
- (1) för hög
- (41) lagom
- (1) för låg
9.2. Vad tycker du om nivån/svårighetsgraden på gruppövningarna?
- (2) för hög
- (7) för låg
- (27) lagom
9.3. Vad tycker du om nivån/svårighetsgraden på laborationerna?
- (1) alldeles för hög
- (11) för hög
- (27) lagom
- (4) för låg
Gruppövningarna kan kanske läggas på en liten högre nivå, medan föreläsningarna är lagom. Många tycker att labbarna är för svåra, men vi är inte beredda att hålla med om det. Möjligen menar man egentligen att labbarna varit för omfattande rent volymmässigt, vilket det kan ligga något i.
10. Kommentarer
- (10) Bra, lagom
- (6) Vissa labbar var väldigt kluriga/tidskrävande, kanske fem labbar skulle räcka
- (4) Ojämn svårighetsgrad på labbarna, skriptlabben var lätt, labb 5 svår
- (4) Var inte på några gruppövningar
- (3) Bra föreläsningar
- (2) Allt ser så enkelt ut på föreläsningarna men det blir mycket svårare när man ska göra det på labben
- (1) Övningsuppgifterna på gruppövningarna borde vara mer genomtänkta
Föreläsningarna
11. Hur har föreläsningarna fungerat ur pedagogisk synvinkel?
- (21) mycket bra
- (17) bra
- (5) varken bra eller dåligt
Det här är ett bra resultat som vi är nöjda med. Det är särskilt glädjande att ingen svarade "dåligt" eller "mycket dåligt".
12. Kommentarer
- (9) Klockrena, jättebra, bra förberett och genomtänkt
- (6) GG är suverän som föreläsare
- (3) Bra OH-bilder/kodexempel
- (3) Svårt följa den röda tråden ibland, använd tavlan mer och referera mer till boken
- (2) Vissa föreläsningar var väldigt abstrakta
- (3) Vissa var bra, andra mindre bra, kändes stressigt mot slutet
- (1) OH-bilderna borde ligga på nätet före föreläsningar
- (1) Föreläsningarna borde börja vid en senare tidpunkt på dagen
Gruppövningarna
13. Hur tycker du att gruppövningarna har fungerat som helhet?
- (2) mycket bra
- (17) bra
- (11) varken/eller
- (1) mindre bra
- (10) gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
14. Kommentarer
- (10) Bra att gå igenom labbarna, men övningarna var överflödiga/inte lika bra/hanns inte med
- (7) Bra (bra uppgifter, värdefulla tips, borde vara fler)
- (6) Kändes inte nödvändigt att gå på dem, behövde tiden för labbar, gruppövningar brukar inte ge så mycket
- (4) Gick inte på så många
- (2) Var inte på alla, men de jag var på var bra
- (1) Ojämn inbördes kunskapsnivå mellan handledarna
- (1) Bra tillfälle att fråga om sånt man inte förstått
Gruppövningarna verkar ha fungerat hyfsat, men det finns problem. Kanske behöver de struktureras upp och förberedas mer.
Laborationerna
15. Lärde du dig någonting av att göra laborationerna?
- (38) ja, mycket
- (5) ja, en del
16. Kommentarer
- (17) Bra, det är på labbarna man lär sig och verkligen förstår teorin
- (4) För högt tempo/för många labbar, hann inte bearbeta kunskaperna/strukturera arbetet ordentligt, man ska inte behöva ge upp livet för att man läser systemprogrammering, datorteknikkursen fick lida
- (3) Bra upplägg/koppling till teorin, lagom svårighetsgrad
- (1) Lärde mig mycket nytt trots att jag hållit på med området tidigare.
- (1) Saknade en labb på demonprocesser
- (1) Förra årets sista labb verkade mer intressant
- (1) Ordningen kändes konstig, labb 5 var svårast och borde legat sist
- (1) Första labben var för lätt
Labbarna är mycket viktiga för inlärningen på en kurs av den här typen.
17. Hur har handledningen på laborationerna fungerat?
- (8) mycket bra
- (25) bra
- (6) varken bra eller dåligt
- (4) vet inte, har inte använt handledningen
18. Kommentarer
- (7) Tomas är lysande
- (7) Mycket av handledningstiden gick åt till labbåterlämning, svårt att hinna få svar på frågor
- (6) Markus verkade inte så inläst/engagerad
- (4) Har inte utnyttjat handledning så mycket, frågar kompisar/labbar mest hemma
- (2) Borde varit mer handledning i labben
- (1) Långsam labbrättning
- (1) Mycket bra handledare
- (1) Bra med snabba svar på mailfrågor
Resultatet på denna fråga är tillfredsställande. Att Markus upplevs som mindre inläst än Tomas är helt naturligt eftersom det är första gången han handleder denna kurs, medan Tomas är mycket rutinerad.
19. Vad tycker du om laborationerna i det stora hela? Förslag till förbättringar?
- (14) Bra/lärorik labbkurs
- (9) Ta borde de lätta labbarna/minska antalet labbar, så man får mer tid för de svåra
- (5) Ojämn svårighetsgrad (skriptlabben/sista labben för lätt), ängra ordningen
- (3) Labbarna var väldigt svåra/tidskrävande
- (2) Labb 6 kändes lite krystad/6a var enkel men jobbig att koda
- (1) Utlys separata tävlingar för: minsta kod, snabbaste lösning, ovanlig-algoritm-pris!
- (1) Vore kul med valmöjligheter på fler labbar
- (1) Saknar en sockets/nätverkslabb
- (1) mcat fanns i TCPL-boken
- (1) Det borde finnas med en labb om demonprocesser
Återigen påpekas att svårighetsgraden är ojämn. Förhoppningsvis kan detta åtgärdas till nästa år, men det är inte så enkelt som det kanske verkar eftersom labbarna måste synkroniseras med föreläsningarna. Tävlingar tycker vi är en rolig ide som kan öka engagemanget, även om man kan diskutera vilka bedömningsvillkor som ska gälla och vilka grenarna ska vara (grenen "minsta kod" skulle exempelvis kunna ge en del icke önskvärda resultat).
Kursmaterial
20.1. Vad tycker du om The C Programming Language?
- (18) mycket bra
- (13) bra
- (6) varken/eller
- (3) dålig
20.2. Vad tycker du om Advanced Programming in the Unix Environment?
- (13) mycket bra
- (26) bra
- (3) varken/eller
- (1) dålig
20.3. Vad tycker du om föreläsningsanteckningar/kodexempel på www?
- (6) mycket bra
- (20) bra
- (15) varken/eller
- (2) dålig
20.4. Vad tycker du om kursens hemsida?
- (12) mycket bra
- (26) bra
- (5) varken/eller
21. Kommentarer
Hemsidan:
- (7) Bra/informativ hemsida, labbflitdiagrammet var en kul ide
- (4) Bra kodexempel, var till god hjälp på labbarna
- (2) Borde funnits mer beskrivningar/förklaringar till kodexemplen på hemsidan
- (1) Kodexemplen på hemsidan borde lagts upp fortare, helst före föreläsningen
- (1) Använde inte kodexempel
- (1) Gruppövningssidorna uppdaterades sällan
APitUE:
- (7) APitUE var bra/lättläst/bra exempel
- (4) APitUE var svårbegriplig/dåliga exempel/inte bra som referens
- (1) APitUE var bra som referens
TCPL:
- (6) Köpte inte/använde inte TCPL
- (2) TCPL är bra/som uppslagsbok
- (1) TCPL är bra för att lära sig C från grunden men inte som uppslagsverk
- (2) TCPL är rörig/komplicerad
Kursmaterialet verkar ha fungerat relativt bra. Det är lite förvånande att föreläsningsanteckningar på www inte uppskattats mer, det brukar annars vara populärt. Till nästa år rekommenderar vi att det antingen tas bort helt (eftersom det är ganska arbetskrävande att administrera) eller utökas kraftigt (med mer förklaringar och liknande, så att det blir mer användbart).
Övrigt
22. Tycker du att du har blivit rättvist behandlad och tillräckligt uppmärksammad av de personer du mött under
kursens gång (kursansvarig/föreläsare samt labhandledare)?
- (42) ja, av alla
- (1) ja, av de flesta
23. Kommentarer
- (4) Bra dialog, inga orättvisor
- (1) Tomas är hård men rättvis
- (1) Gunnar har inte synts till förutom på föreläsningarna men jag antar att om man skulle vilja ha tag i honom kunde man det
Förändringar inför framtiden
24. Några idéer om hur man kan förändra kursen i framtiden finns nedan. Vad tycker du om dessa idéer?
24.1. minska kursinnehållet
- (3) mycket bra
- (4) bra
- (8) varken/eller
- (12) dålig
- (14) mycket dålig
24.2. ökad tid för handledning/föreläsningar
- (4) mycket bra
- (16) bra
- (17) varken/eller
- (4) dålig
- (1) mycket dålig
24.3. nivågruppera grupptimmarna
- (4) mycket bra
- (11) bra
- (16) varken/eller
- (9) dålig
- (1) mycket dålig
24.4 införa mentormöten med de som gått kursen tidigare år
- (3) mycket bra
- (14) bra
- (19) varken/eller
- (2) dålig
- (4) mycket dålig
24.5 ha större (till storleken) men färre (till antalet) laborationer
- (7) mycket bra
- (7) bra
- (9) varken/eller
- (11) dålig
- (8) mycket dålig
25. Kommentarer, egna idéer
- (3) Vore roligare med färre, men större labbar! Mindre rapportskrivande, mer helhet.
- (4) Färre men större labbar blir lite väl utslagsgivande/inte lika heltäckande
- (1) Lägg mer tid på praktisk hantering av unix-systemen (användbara småprogram etc)
- (1) Labbarna borde ligga ute direkt i kursstarten så man kan jobba mer i förväg
- (1) En ide' vore ju att Gunnar/Tomas kunde hålla i denna kursen i flera år till
- (1) Man kunde ha ett system som ger möjlighet att välja svårighetsgrad på labbarna kontra bonuspoäng på tentan.
- (2) För mycket stoff på för kort tid, labbarna borde minskas
- (1) Långa köer till Tomas
- (1) Nivåindelning av grupptimmarna gör att man törs fråga mer utan att känna sig dum
- (1) Fler gruppövningar, med diskutioner om aktuell föreläsning.
- (1) Att minska kursinnehållet är iof inte så bra, men nödvändigt om man ska lyckas klara två kurser samtidigt.
- (1) Olika alternativa labbar med olika svårighetsgrad vore bra, fast det blir väl mycket jobb för handledarna. Kanske kan man ha gamla labbar som alternativ så att det finns färdiga testskript? Men då kanske det blir folk som tar gamla labbar
De flesta verkar inte vilja minska kursens innehåll. Själva är vi inte heller så positiva till det. Möjligen kan man tänka sig att lyfta ut något perifert/föråldrat ämne (exempelvis curses) och istället lägga mer tid på att gå igenom viktigare områden grundligt. Nivågrupperade grupptimmar och mentormöten kan vara något att prova till nästa år. Större men färre labbar har inte så starkt stöd, men vi tror att det kan vara bra (kombinerat med en något mindre sammanlagd arbetsbelastning).
26. Vad har varit det bästa och det sämsta med den här kursen?
Bäst:
- (12) Väldigt lärorikt
- (5) Labbarna
- (3) Roligt/intressant ämne
- (3) Föreläsningarna
- (2) Kul att programmera
- (2) Bra föreläsare/handledare
- (2) Allt
- (1) Att man börjar bli Unix-nörd
Sämst:
- (22) Mycket jobb/stress, gick parallellt med datortekniken
- (1) Lång tid för att rätta labbar
- (1) Tråkig tenta
- (1) Lång tid för tentarättningen
- (1) Dumt att man skulle måste få G direkt på sista labben för att få bonus, men datumet ändrades ju sedan.
- (1) Ibland blev det tråkigt på föreläsningarna när jag redan hade läst allt i boken
Kursen upplevs som jobbig men lärorik, och vi tycker att det bör vara på det sättet.
27. Finns det något annat du vill säga till de som skall planera nästa års kurs?
- (4) Undvik att ha kursen samtidigt som Datortekniken.
- (3) Minska labbkursen
- (2) Försök skaffa bra föreläsare även nästa år
- (1) Färre men större labbar
- (1) Håll stenhårt på inlämningstider och deadlines!
- (1) Snabbare tentarättning!
- (1) Samma tempo och innehåll
- (1) Lite fler handledningstimmar, kanske specifika tider för uthämtning av labbar och handledning övrig tid
- (1) Börja föreläsningarna kl 1015
[an error occurred while processing this directive]