Kursvärdering - samtliga svar
för Systemprogrammering B HT -99.
Det finns också en sammanställning med kommentarer.
Kursen som helhet
1. Har kursen blivit som du förväntade dig? Har du inhämtat de kunskaper du var ute efter?
- Definitivt
- ja
- Jag tycker hade kursen gav mer än vad jag hade förväntat mig. Det var en bra kurs, och labbarna var också bra
- Jag tycker att kursen svarade mot mina förväntningar. En tung kurs, men så lärde man sig också väldigt mycket.
- Ja
-
- Ja
- Jag tycker att kursen varit intressant, men man önskar att man hade minst dubbelt så lång tid. Jag tycker att jag lärt mig det jag var ute efter plus lite till.
- I stort sett - ja.
- Ja
- Japp, den var faktiskt en utav de bättre kurser man haft här i Umeå.
- Jag tycker att man lärt sig en hel del. Det känns som att det finns så mycket att lära om man läser i boken, och att man bara tittat på det grundligaste.
- I stort sätt.
- Ja, det och mycket mer. Klart över förväntan.
-
- Ja, man her lärt sig mycket unix.
- I mitt tycke, ja.
- Kursen blev ej som jag förväntade mig. Jag känner inte att jag har inhämtat så mycket kunskaper som jag borde ha gjort.
- Ja, om jag hade haft några. Ja.
- Kursern har varit bättre än förväntat, och jag har lärt mig väldigt mycket nytt. Egentligen hade jag inga förväntningar på kursen, utan kursen var mer en språngbräda till andra kurser, då denna kurs ger behörighetskrav till andra kurser.
- Ja, men jag hade gärna haft lite extra tid på de sista labbarna för att kunna göra extrauppgifterna också..
- mestadels. skulle viljat se var dlopen används till exempel
-
- ja, definitivt
- JA. Kunskapsmässigt har kursen varit mycket bra på alla sätt.
- Visste inte riktigt vad jag hade att vänta, men det är den kurs på universitetet som jag har lärt mig mest av.
- Det är mycket som jag ville lära mig och det var mycket vi gick igenom. Jag tycker att de målen uppnåtts.
- Innehållsmässigt har väl kursen uppfyllt förväntningarna. Däremot hade jag absolut inte förväntat mig att den skulle ta upp så mycket tid.
- Den bästa kursen jag läst!
-
-
- Jag tror att jag har lärt mig en hel del.
- Ja, den har varit väldigt lärorik och bra.
- Ja och ja.
-
- Jag tycker detta var en mycket bra kurs där man lärt sig mycket.
- Jag har lärt mig väldigt mycket, speciellt på labbarna.
- Jag är nöjd med kursen. Den var intressant och jag lärde mig en hel del Unix-programmering på det hela.
- Ja, som förväntat.
- Bästa kursen jag haft hittills, har lärt mig mycket
- Ja, jag tycker att det var en bra kurs. Man lärde sig otroligt mycket.
- Ja respektive ja.
- ja.
- Njaa eller kurserna blir ju alltid vad man gör dem till själv, men jag hade hoppats att jag skulle bli ännu bättre:-) men detta beror absolut inte på kursens utformning eller ansvarigas utförande utan att jag var tvungen att sova på nätterna och att det var rätt svårt med UNIX men jag tycker att jag har fått en ganska god inblick i unix interfacet sammt förstått de flesta viktiga koncepten.
2. Hur mycket tid har du ägnat åt labbdelen av kursen (per vecka)?
- 11 - 20 timmar
- 11 - 20 timmar
- 11 - 20 timmar
- 31 - 40 timmar
- 21 - 30 timmar
- 21 - 30 timmar
- 21 - 30 timmar
- 41 - ? timmar
- 21 - 30 timmar
- 31 - 40 timmar
- 31 - 40 timmar
- 21 - 30 timmar
- 41 - ? timmar
- 11 - 20 timmar
- 21 - 30 timmar
- 11 - 20 timmar
- 11 - 20 timmar
- 21 - 30 timmar
- 11 - 20 timmar
- 11 - 20 timmar
- 11 - 20 timmar
- 11 - 20 timmar
-
- 31 - 40 timmar
- 31 - 40 timmar
- 41 - ? timmar
- 31 - 40 timmar
- 21 - 30 timmar
- 21 - 30 timmar
- 31 - 40 timmar
- 21 - 30 timmar
- 31 - 40 timmar
- 11 - 20 timmar
- 21 - 30 timmar
- 31 - 40 timmar
- 31 - 40 timmar
- 31 - 40 timmar
- 41 - ? timmar
- 31 - 40 timmar
- 21 - 30 timmar
- 41 - ? timmar
- 0 - 10 timmar
- 11 - 20 timmar
- 31 - 40 timmar
3. Hur mycket tid har du ägnat åt övriga delar av kursen (föreläsningar, självstudier etc; per vecka)?
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 11 - 20 timmar
- 0 - 10 timmar
- 31 - 40 timmar
- 21 - 30 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 21 - 30 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 11 - 20 timmar
- 11 - 20 timmar
-
- 0 - 10 timmar
- 11 - 20 timmar
- 0 - 10 timmar
-
- 11 - 20 timmar
- 0 - 10 timmar
- 11 - 20 timmar
- 11 - 20 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 11 - 20 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 11 - 20 timmar
- 0 - 10 timmar
- 0 - 10 timmar
- 11 - 20 timmar
4. Kommentarer
-
- Jag gjorde bara labdelen på kursen och behövde inte lägga ner så mycket tid på självstudier.
-
- "självstudier" tycker jag kan räknas in i lab-delen ganska mycket för det var de som gav den största delen av den kunskap man införskaffat sig, så den tid jag har ägnat åt "övriga delar" är i princip bara föreläsningar och gruppövningar.
- Det är labbarna som är tunga.
-
-
- Labbdelen har tagit upp största delen av tiden, men man har försökt att läsa på annan tid (typ helger, kvällar)
- Självstudierna har gått ut på att man kollar upp det som behövs när man skriver sin labb.
-
- Sista labbarna drog mer än 40 timmar aktivt framför datorn styck. Övriga delarna, nästan inga studier förutom inför tentan. Är nog ganska nöjd över resultatet ändå (stark 4) :)
-
-
- Mycket tid till labbande, tyvärr har jag inte hunnit med att läsa lika mycket i böckerna som jag hade velat.
-
- Labbarna har varit ganska slitiga ändå, men inte så tunga som jag fruktade.
-
- Har velat läsa i boken, men inte haft tid p.g.a. att labbarna tagit så mycket tid. et enda jag hunnit läsa är det som var nödvändigt för att klara labbarna.
- Laborationen nr 4 tycker jag kom alldeles fel i planeringen då det gäller svårighetsgrad men annars var det bra med en liten paus i labbandet just då. Laborationerna i slutet tog dock betydligt mycket mer tid är de övriga (förutom lab 4).
- Själva tiden jag lagt ner på kursen är ganska normalt gentemot andra kurser.
- Det hade varit svårt att klara kursen om vi hade läst en svårare kurs än Datortekniken parallellt. Nu så läste man just inget alls till den.
-
-
- Jag ägnade nästan all tid åt labbarna, och nästan ingen åt att läsa i boken.
-
-
- Oerhört labbtung kurs! Det är meningen att det ska vara en halvfarts kurs som motsvarar 5p. Hade det gått att ha samma labbar på en kurs som löper på helfart!? Det tror jag inte. Ni måste tänka på att vi har en kurs parallellt som får lida.
-
- Mycket jobb men också mycket lärorikt
- Jag tycker att labbdelen har tagit för mycket tid i förhållande till antalet poäng kursen ger. Kursen har "stulit" tid från datortekninken och det är inte riktigt trevligt mot den kursen.
-
- Labbarna tog väldigt mkt tid.
- Eftersom jag har rätt stor erfarenhet av C-programmering och UNIX sedan tidigare har jag inte behövt lägga ner så mycket tid på kursen.
-
- Högt tempo med tanke på att det är en halvfartskurs.
- Många tunga labbar.
-
- Sista labben blev lite overkill (networm) =)
- All tid gick åt till att labba. (Även datorteknikens tid...)
- Har gått på alla föreläsningar. Jag har läst det jag har behövt för att klara av labbarna, inget utöver det (det blev ändå tillräckligt mycket läsande)
- Labbkursen var det som var mest omfattande, och det på där man lärde sig det man skulle lära sig. Jag tycker att det var lite jobbigt att man var tvungen att läggga ner så mycket tid, men det gick ju.
- Det var lagom med labbar och föreläsningar.
-
- Fasst jag skulle vilja ha lagt mer, kännde mig så MAKALÖST inspirerad. Men jag tycker kanske att ni skulle ha...eller rättare sagt så önskar jag att det skulle ha funnits lite alternativ på de tidiga labbarna. Inte för att jag var bra på varken C eller UNIX innan men om man hade gjort de förslag till övningar innan kursen så var inte de tre - fyra första labbarna så mycket att bita. Men jag förstår ju att det skulle ha blivit ett makalöst jobb för handledarna om man skulle ha massa olika labbar
5. Vad tycker du om tempot på kursen?
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- alldeles för högt
- för högt
- för högt
- lagom
- alldeles för högt
- lagom
- för högt
- för högt
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- alldeles för högt
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
-
- för högt
- alldeles för högt
- lagom
- för högt
- för högt
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- för högt
- lagom
- alldeles för högt
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- för högt
- lagom
6. Kommentarer
- Det är klart att det var jobbigt att kasta sig över nästa labb så fort man var klar med den föregående, men det är väl liksom kärnan i kursen. (Dock inte att förväxlas med kärnan i Unix (kernel) :-) )
-
-
-
- Lagom på kursen men för lågt i förhållande till labbarna.
- Man har inte hunnit med någonting annat än att labba. När vi dessutom hade datortekniken att fippla med, så blev det väldigt jobbigt
- Beroende på att kursen ligger parallellt med datortekniken
- Kursens tempo blir lite för högt eftersom att vi parallellt läser datorteknik. Som också kraväer mycket labbtid.
- Mycket labbande blev det...
-
- Ganska högt tempo på labbarna, men det har varit bra.
-
-
- Tempot på kursen har varit väldigt högt detta endast p.g.a labbar och inte någonting annat. Man har helt klart tillräckligt med tid för att "smälta" det som gåts igenom på föreläsningarna.
-
-
- Det kändes som tempot var för högt, men i efterhand så känns det bra.
- För många labbar => jag hann inte läsa i boken och lära mig det som stod i den. Hann bara läsa för att klara labbarna. Detta ledde till att jag aldrig hann förstå något ämnesområde ordentligt. Det messta kommer jag ihåg som en bild på tavlan och inte för vad det handlar om.
- Alldeles lagom, ibland kan temot kanske ha varit lite högt i vissa svåra partier.
- Tempot är helt lagomt.
- Högt tempo, men inte för högt. Smakar det så kostar det.
-
-
- Det var ju för högt, men jag klagar inte.
- Tempot på föreläsningarna har legat på en bra nivå. Däremot har tempot på lanbbarna varit alldeles för högt. Jag har faktiskt lite svårt att förstå hur man kan värdera denna kurs till endast fem poäng. Den skulle helt klart kunna motsvara det dubbla, dvs 10 poäng med tanke på den mycket höga arbetsbelastningen.
- Tempot var högt, men man lärde sig mycket.
- Det var för mycket information intrycta på 5p. Ha kvar samma kurs men värdera den som 6-7p.
- Datorteknikkursen har för mig och många andra blivit lidande för att den här kursen tagit upp så mycket tid.
-
-
-
-
- Jag vill inte vara gnällig, med det var lite jobbigt att ha så många systemprogrammeringslabbar samtidigt som vi hade labbar på TFE... Fast det hela hade kanske varit mindre jobbigt om man hade haft vett att börja tidigare med labbarna...
-
-
- Vissa föreläsningar kändes jäktade.
- Föreläsningstempot var ok, men labbtempot aldeles för högt!
- Inga problem att följa med, inte heller tråkigt
-
- Högt tempo men ändå lagom!
- Kanske lite högt, man hinner inte göra klart labbarna i slutet. Men tror inte att det går på nåt annat sätt heller.
- Det kunde kännas högt bitvis, men jag skulle inte vilja ha lägre!
-
- Jaa det var lagom om man vill bli bäst:-) fasst det var ju lite jobbigt men det är ju bah härligt
7. Anser du att du hade tillräckliga förkunskaper för att ta del av kursen? Om inte, vad var det som saknades?
- Absolut! Har programmerat C/C++ sedan länge, men fick ändå stöta på massor med nya begrepp.
- ja
- ja, även fast jag inte har någon erfarenhet av programmering i C, så visade sig de övriga kunskaperna om andra språk vara tillräcklig
- Jag tycker att jag hade tillräckliga kunskaper, men det kan bero på att jag programmerat i C tidigare.
- Tycker inte så mycket förkunskaper krävs.
- Jag tycker att jag hade tillräckliga förkunskaper. Klart det hade varit lättare om man kunnat C och hållit på med Unix, men det behövdes absolut inte
- ja
- Det skulle vara kunskaper om C, det var visserligen bra att vi hade två veckors C introduktion. Men jag hade hellre sett en mer omfattande intensivkurs i C-programmering.
- Jo det tycker jag.
- Inte tillräckliga kunskaper i C
- Ja. Jag har ju förstås inte haft så goda kunskaper i UNIX innan men det tycker jag har löst sig ändå. Man har blivit mer vän med X också.
- Ja! Man behöver inte kunna så mycket C innan man börjar. Det mästa är ändå specialiserat.
- Nästan
- ja
- Ja.
- ja
- Ja.
- Jag kunde inte den terminologi som användes på kursen. Detta gjorde att jag inte förstod någon del av föreläsningen. Detta ledde sedan till att jag inte försod resten av föreläsningen p.g.a. av detta.
- Ja, man fick en ganska bra genomgång vid Unix introduktionen.
- Jag hade inga större problem med kursen, mycket tack vare att jag kunde C-programmering före kursen start. Hade jag inte kunnat det, tror jag att kursen hade blivit mycket tyngre!
- Ja, Unix-introt var bra.
- tillräckliga skriva laborationsrapporter
-
- Ja.
- Ja. Tidigare kurser hade gett de förkunskaper som krävdes.
- Anser inte att det var nödvändigt med några förkunskaper. Enda kunskaperna som jag hade nytta av var grundläggande kunskap om unix kommandon och kunskap om Javas syntax.
- C-programmerings kunskap var det dåligt med men det togs om hand bra tycker jag.
- I princip ja. Kanske att man skulle ha velat ha lite mer kunskap om språket C.
- Ja
- Jag hade inte suttit vid en UNIX-burk innan kursen så det skulle vara bra om man på någon av de tidigare kurserna hade ett moment där man skulle sitta i en UNIX sal
-
- Jag anser att mina förkunskaper räckte.
- Ja, det hade jag.
- Ja.
- Jo, det gick ju bra, så antagligen hade jag det. Synd att början av kursen måste ägnas åt att lära sig C. Skulle ha varit så att alla kunde det innan, så kunde hela kursen vara systemprogrammering.
- Det anser jag att jag hade
- Det mesta fanns nog i bakhuvudet tror jag.
- Ja, jag har programmerat en hel del C, så den delen var simpel. Unix liknar i stort de andra system jag har jobbat med (eller är det de som liknar Unix?...) så jag har inte haft svårt att förstå tankesätten.
- Nja, det var lite tungt med C-programmeringen i början.
- Japp, jag hade alla förkunskaper
- ja, man lärde sig det man behövde tycker jag, eller om inte så fanns det alltid handledare eller klasskompisar man kunde fråga.
- Jag hade tillräckliga kunskaper.
- UNIX-kunskaperna var väl inte vad de borde ...
- Nej jag hade gjort typ hälften åtminstone av de föreslagna övningarna och läst C-boken innan som föreslaget så jag är nöjd med det. För övrigt var det ett MYCKET inspirerande och bra initiativ att skicka ut grejer som man kunde börja ösa med, tror att det var bra för mig då jag inte sett en rad C innan kursen började
Kursens innehåll
8. Vad tycker du om tidsfördelningen mellan de olika momenten i kursen? Är det någonting som du saknar eller som
borde ha ägnats mer tid? Är det något moment som kan reduceras eller helt utgå?
- Det var nog ganska bra som det var
- Över lag tycker jag att uppläggningen och planeringen på kursen nu var mycket bättre än när jag läste den första gången (hösten 97). T ex fanns det en två timmars föreläsning inplanerat om shellskripts programmering, som knappt nämndes förra gången.
-
- Det enda som skulle kunna reduceras är lab-delen av kursen. 6 labbar var i grövsta laget. Det gick att hinna med men det var gränsfall, särskilt som vi hade dator-teknik labbar som skulle in under samma period som lab 6.
-
- Bra tidsfördelning
- Den var bra
- Nätverksdelen(sockets) tycker jag att man borde ha haft betydligt mer av. Skippa hellre Terminal-historian och satsa mer på nätverk.
- Vet inte riktigt
- Tidsfördelningen var bra.
- Scriptet är väl omdiskuterat antar jag, för lätt för sent.
- Är svårt att sia om det, man vet inte vad som finns att lära. (öhhh gick det där att förstå).
- Lbbarna är mycket tidskrävadne.
- Bra.
-
- Föreläsningarna kunde ha legat lite senare på dagarna ibland. Att stiga upp till 8.15 är ju pest och pina.
- Kändes relativt bra.
- Det kändes ibland som om vissa områden stressades igenom bara för att de "skulle vara med" på kursen, även om de kanske var rätt viktiga. Semaforer kändes som ett sådant område.
- Momentet med pipor kunde ha fått lite mer tid.
- Jag tycker att man kunnat ägna mer tid åt IPC momentet.
-
- rimling. inget jag kommer på just nu
-
- Den var ok.
- Det är alldeles för belastande med så många labbar. Skär ner på antalet eller låt kursen motsvara mer än fem poäng.
-
-
- Som en ganska allmänorienterad UNIX-kurs tycker jag att innehållet varit mycket bra. Det hade varit kul att få veta lite mer om nätverksprogrammering.
- Jag kan inte komma på några förändringar. Det är bra som det är.
- Eftersom det är en labbkurs är det inget fel på fördelningen
-
- Tidsfördelningen har varit bra.
-
- Jag hade velat lära mig mer om shellscript. Just nu var labben för lätt för att ge någon större kunskap.
- Se ovan. Mer om nätverks kommunikation kanske, fast det kanske är nån annan kurs.
- Hyffsad
- IPC, framförallt semaforer och delat minne hade jag svårt för. Jag kände att jag hade för dålig koll på det när jag gjorde labben. I övrigt tror jag väl inte att tidsfördelninge var så tokig
-
- Det var väl ganska bra. Labbarna tog ju dock som sagt all tid.
- shellskriptprogrammeringslabben kändes mycket enklare än de andra och den var inte heller riktigt lika givande
- Den är bra, kanske lite ojämn svårighetsgrad på labbarna men jag förstår varför. Detta gör att vissa saker tar längre tid än annat.
- Nej, det var bra.
- Det var nog ganska bra.
- Jaa det var nåt jag tänkte på som jag skulle vilja att ni hade tagit upp men jag kommer inte på det nu..synd. Fastt jag är RIKTIGT nöjd asså det är nästan löjligt, till och med ohälsosammt
9.1. Vad tycker du om nivån/svårighetsgraden på föreläsningarna?
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- för hög
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
-
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- för låg
- lagom
9.2. Vad tycker du om nivån/svårighetsgraden på gruppövningarna?
- för låg
-
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- för hög
- lagom
- lagom
- lagom
- för låg
-
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- för hög
- lagom
- lagom
- lagom
- för låg
-
-
- lagom
-
- för låg
- lagom
- lagom
- för låg
-
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- för låg
- lagom
- lagom
- lagom
- för låg
- lagom
-
9.3. Vad tycker du om nivån/svårighetsgraden på laborationerna?
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- för hög
- för hög
- lagom
- för hög
- lagom
- för låg
- lagom
- lagom
- för hög
- lagom
- lagom
- för låg
- lagom
- för hög
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
-
- lagom
- för hög
- lagom
- för hög
- lagom
- lagom
- för hög
- alldeles för hög
- för hög
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- lagom
- för låg
- för hög
- lagom
- lagom
- lagom
- för hög
- för låg
10. Kommentarer
- Gruppövningarna var lite oseriösa. Uppgifterna var bra på en övning. På övriga gruppövningar pratades det lite om labbar (bra!), men övningarna var inte alls speciellt genomtänkta (bör bli bättre!)
- Var ej på några gruppövningar. Och inte så många föreläsningar. De föreläsningar jag var på var bra.
-
-
- PÅ vissa av labbarna var det (läs mish) var det väldigt klurigt, på gränsen till för svårt.
- labbarna var väl inte direkt supersvåra, men det tog tid att göra dem
-
- Man kanske skulle ha nöjt sig med att bara ha fem labbar.
- Schysst alltså.
-
- Känns så mediokert att bara behöva kryssa "lagom" hela tiden, man vill ju sätta "bra","suveränt" och "elit" istället. :) Föreläsningarna har varit MYCKET bra. (mycket lagom?) Gruppövningarna har jag tyvärr bara varit på nån, inte riktigt min stil det där. Labbarna har som sagt varit Bra.
-
-
- väldigt lagomt.
-
- Det hade kanske varit bättre med färre men lite tyngre labbar.
- Lab 5 var mkt svår, men de andra var inte så farliga.
- På någon gruppövning togs saker upp som ej nämnts på föreläsning. Vad gäller föreläsningar och laborationer hänvisar jag till det jag skrivit ovan.
- Alldeles lagom svårighetgrad på hela kursen.
- Svårighetsgraden var lagom med tanke på att det allt det man lärde sig var helt nytt.
-
-
-
- Jag var ej på gruppövningarna
- Med tanke på den korta tiden för färdigställande av varje lab tycker jag att svårighetsgraden har varit för hög. Med lite mer tid däremot skulle den vara bra.
- Var aldrig på någon gruppövning
- Det känns som det brukar göra att när man väl kommer till labbarna så är det mycket svårare än lektionerna. Jag tycker dock att det beror på att det fanns för lite tid till att läsa in litteraturen!
-
-
-
-
- Svåra labbar. Utom 4:an.
- Allting höll en lagom nivå, tycker jag. Jag gick tyvärr bara på en av gruppövningarna, men den verkade ok.
- Shellaborationen var på för låg nivå och labb 5 var på tok för hög.
- nöjd.
-
- Scriptlabben kändes inte så värst givande. En något mer omfattande lab, kanske med en andra del till den vi hade kunde vara bra.
- Jag lade inte ner så mycket tid på gruppövningarna, då de verkade i första hand koncentrera sig på själva programmeringen. Labbarna var ibland kluriga, men egnetligen ingen direkt utmaning.
- Det var ganska ojämn nivå på labbarna, men lab 2 och lab 5 var inte för lätta i alla fall.
- Mycket bra upplagt
- Det var bra alltihopa. Kändes genomtänkt.
- Helt ok!
- Allt verkade så klart på föreläsningarna men de schematiska skisserna hjälpte så föga när labbarna skulle skrivas.
- Jag är inte mycket för grupp övningar, gillar bättre att sitta och tänka själv. Eller jag tror inte att jag gillar schemalagd undervisning över huvud taget jag brukar nästan aldrig gå på föreläsningar eller nåt men för en gångs skull var det RIKTIGT bra eller DOA:n var RIKS bra även.
Föreläsningarna
11. Hur har föreläsningarna fungerat ur pedagogisk synvinkel?
- bra
- bra
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- bra
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- varken bra eller dåligt
- mycket bra
- bra
- bra
- bra
- varken bra eller dåligt
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- varken bra eller dåligt
-
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- bra
- bra
- bra
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- varken bra eller dåligt
- bra
- bra
- mycket bra
- varken bra eller dåligt
- bra
12. Kommentarer
- Alla föreläsningar utom en var bra. Den föreläsning som jag minns inte kändes riktigt bra var någon föreläsning om IPC, som kändes väldigt abstrakt. (Tillfällighet?)
- Var ej på så många föreläsningar. De jag var på var bra. Det fanns mycket bra och förklarande kodexempel som dessutom lades upp på nätet
-
- Bra upplägg, bra OH-bilder, relevanta saker som togs upp på tavla.
-
-
-
- En sak som jag inte tyckte var bra på föreläsningarna var att man ibland inte hann berätta om allt som man tänkt gå igenom. Ok, man kan ju läsa i boken men det är ju bättre om man kan få det förklarat.
- Gunnar är bra på att snacka.
-
- Detta var bättre, att få sätta "mycket bra" nånstans. Som sagt: De var klockrena, inget man ville missa.
-
-
- Galne Gunnar är bra.
-
- Man har fått lite bättre koll på delarna av systemet, men det kunde kanska he varit lite mer inriktiat mot programmeringen.
-
- De har haft sina bra och sina dåliga stunder. Det började bra men kvalitén sjönk med tiden. Det kändes som om att vi låg efter förläsnings schemat och därför fanns det inte längre tid att vara pedagogiska.
- Ibland kan vissa föreläsningar ha varit lite opedagogiska men det har oftast berott på att det har varit ett svårt moment som man har haft svårt att förstå.
- Det kommentarer jag har på föreläsningarna är att föreläsarna gärna kan skriva lite mer på tavlan, bl.a rubriker och förklaringar. Dessutom skulle det vara bra om allt OH-material kunde presenteras på nätet före föreläsningarna, så man kan kolla upp OH-materialet och ev. skriva ut det. Annars var föreläsningarna var väldigt bra! Lugnt tempo, bra förklaringar, lagomt med OH-bilder mm.
-
-
-
- Jävligt bra.
- Gunnar är helt enkelt en suverän föreläsare. Han har en förmåga att hinna med mycket utan att det känns stressigt. De föreläsningar som Thomas har hållit i har även de varit bra.
-
- Det kändes verkligen som om ni(Thomas och Gunnar) hade lagt ner er på vad som skulle tas upp och hur det togs upp. Om så sedan var fallet vet jag inte men jag tycker att det var bra. Ex: Genomtänkt vad som ska vara på tavlan och på OH, vad pratar jag om, vad finns det som är relaterat.
- Bra tempo, med mycket bra pedagogik. Bra exempel, även om de kanske skulle kunna innefatta mer "verkliga" aspekter av ämnena.
-
-
-
- Bra pedagogik.
- De har varit helt ok och underlättat inlärningen.
- Jag skulle gärna velat ha mer strukturerade föreläsningsanteckningar. Rubriker och utförligare skrift på tavlan kanske?
- gunnar är ju TOP!
-
- Bra med ganska få OH, och lite mer förklaring hur allt funkar istället.
- Gunnar är en suverän föreläsare! =)
- Lite ostrukturerat. Svårt att följa den röda tråden. Skulle nog bli bättre med fler referenser till boken (Stevens)
-
-
- Jävligt bra. Varför kan inte Gunnar ha alla kurser på CS?
- Varför måste föreläsningar alltid börja 8.15 ????????
- Ja jag kunde inte hålla mig från boken så jag hade ofta läst innan, så vissa grejer kunde man ju men det var mycket som var riktigt bra.
Gruppövningarna
13. Hur tycker du att gruppövningarna har fungerat som helhet?
- varken/eller
- gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
- bra
- bra
- gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
- mycket bra
- bra
- varken/eller
- bra
- bra
- gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
- mindre bra
-
- varken/eller
- gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
- varken/eller
- gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
- bra
- bra
- bra
- varken/eller
- varken/eller
-
- gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
- varken/eller
- gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
- bra
- bra
- varken/eller
- varken/eller
- gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
- bra
- bra
- mycket bra
- bra
- varken/eller
- bra
- gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
- bra
- varken/eller
- bra
- bra
- gick ej på gruppövningarna (skriv gärna orsak nedan)
-
14. Kommentarer
- Laborationsprat = Bra Övningar = Inte så bra
- Jag gjorde bara labkursen.
- att ha genomgång av kommande laborationer tycker jag är bra. däremot deltog jag aldrig i det övriga grupparbetet, så jag kan inte kommentera det
- Jag var bara på 2 gruppövningar, pekar-träsk och genomgång av gammal tenta, så jag kan inte uttrycka mig så mycket på den här punkten, men de 2 gångerna var bra.
- Vet inte, ville väl vara ledig ;)
-
-
-
- Helt okej.
-
- Tyvärr inte min stil: tråkigt, svårt att koncentrera sig, svårt att få hjälp. De kan säkert vara till hjälp för andra, men jag tycker inte man ska vara beroende av att gå på dom som t.ex. när något livsnödvändigt tips kanske bara nämns där.
- Det som är bra är att man kan passa på att fråga det man inte har förstått.
-
- Bra genomgångar av laborationerna, har dock alldrig varit delaktig på något annat moment på gruppövningarna.
- Kände inte att jag behövde gå.
- Man har mest gått dit för att få tips om labbarna.
- Jag behövde tiden till att göra labbar, dessutom är min erfarenhet att Gruppövningar inte ger nåt.
-
- Inga kommentarer.
- Labgenomgången på gruppövningarna var väldigt bra, man fick bra tips både före och efter själva labinlämningen. Uppgifterna hade dock kunnat presenteras bättre på nätet, både frågorna och svaren. Dessutom vore det bra om uppgifterna kom på nätet före gruppövningstimmen.
-
-
-
- Vad skulle man göra där? Jag lär mig utmärkt på egen hand.
- Med tanke på att man på gruppövningarna har gått igenom labbarna lite mer ingående har de varit mycket bra. Det har dock nästqn aldrig blivit så mycket tid över till att lösa uppgifterna.
- Gick på en gruppövning och den var bra, ville dock ej uttala mig om gruppövningarna generellt.
- Om jag jmf med tidigare gruppövn så blir betyget mycket bra. Dock det kan bli bättre. En av handledarna var mycket bättre på systemprogrammering än den andra vilket led till en viss snedfördelning.
-
- De har inte innehållt så mycket. En genomgång av nästa lab och någon övning.
- Jag gick inte på särskilt många
-
- Bra att gå igenom labbarna.
- Jag gick bara på en av gruppövningarna i slutet, eftersom jag inte trodde att det skulle ge mig så mycket.
-
-
- Det enda som gav något på gruppövningarna var genomgångarna av laborationerna.
- Den första gruppövningen kändes helt värdelös. Den tog bara upp tid från labben som jag kände det. (Varför sitta och koda på papper när en labb väntar?) De senare lektionerna gav mer. Framförallt som man fick väldigt många bra tips inför labbarna.
- Som sagt så kände jag mig ganska säker på programmeringsdelen, och gick mest bara på gruppövningarna för att få labbgenomgångarna.
- Bra. För få till antalet.
-
- man hann dock inte alla övningar.
- Bra med genomgång av laborationerna. Bra med lite uppgifter oxå.
-
- var inte på dem
Laborationerna
15. Lärde du dig någonting av att göra laborationerna?
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, en del
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, en del
- ja, mycket
- ja, en del
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, en del
-
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, en del
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
- ja, mycket
16. Kommentarer
- Lärde mig mycket nytt, trots att jag programmerat C/C++ mycket tidigare.
- Laborationerna var mycket bra upplagda. De var bra lämpade till de teorin som gicks igenom på föreläsnigarna och gav bra övning i praktiska tillämpningar. Det finns väldigt mycket i den här kursen som behöver övas på m h a praktiska laborationer. Jag tyckte att man ändå hade lyckats täcka det mesta utan att det blev för många laborationer. Det jag saknade var övning på demoner. Det fanns förvisso en uppgift om demoner i form av överkurs i sista laborationen men jag tror inte att så många hann implementera den.
-
- Större delen av det jag lärde mig gjorde jag genom labbarna.
- Om C eftersom jag inte programmerat i det förut, men framför allt om systemprogrammering i Unix. (undra varför kursen heter som den heter)
-
-
-
- I stort sett allt jag lärde mig var i samband med laborering.
-
- Allt. Finns inget som går upp emot att HÅRD-koda! Får du ett problem: Sätt dig framför datorn och börja lösa det. (Därmed inte sagt att man inte kan dela upp problemet i mindre bitar.) Det kanske låter tvärt emot alla regler om att själva programmeringen bara är en liten bit av en utvecklingsfas, meeen.. Bort med all byråkrati, globalisera (variabler), optimera, konkretisera! :-)
- När det gäller labbarna så verkar förra årets sista labb mer intressant.
-
- Allt
- Bra svårighetsgrad på alla laborationer, även om de kom i "fel" ordning, t.ex. laboration 4 var väldigt enkel och borde ha kommit tidigare. Laboration 5 var helt klart svårast och borde ha kommit sist.
-
-
- Denna fråga är svår att svara på. Det kändes som att jag lärde mig för stunden. När jag hade gjort en labb var det genast dags att ta itu med nästa. Detta höga tempo gjorde att man aldrig hann "bearbeta" det man lärt sig på labben utan denna kunskap ersattes bara med den man behövde för nästa labb. Ungeför som att plugga in glosor 20 min före ett glosförhör. Man klarar förhöret, men kan inte glosorna. Trotts detta så måste jag ändå ha lärt mig en del på labbarna eftersom jag klarade tentan.
- Det är på laborationerna man verkligen lär sig sätta teorin i praktik och det lär man sig enomt mycket på, i alla fall jag.
- Personligen tyckter jag t.ex den första labben var lite onödig och kund ha ersatts med t.ex en till IPC labb. Fast det hade jag nog inte tyckt om jag inte hade kunnat lite C före kursstarten, ty då är egentligen första labben en utmärkt start på kursen.
-
-
-
- Allt jag lärde mig lärde jag mig på laborationerna.
- Eftersom jag tidigare inte hade några UNIX kunskaper över huvud taget så har de gett mycket på detta område.
-
- Eftersom tiden är så knapp för varje laboration så tycker inte jag att det är tidseffektivast att strukturera upp arbetet. För att göra det måste man lägga ner en viss tid på papper. En tid som inte existerade utan resultatet blev "panik-hackning" för att hinna i tid till deadline... Se till att ge lite mer tid till studenterna! Det är en annan kurs parallellt och det finns folk som tränar tex. Man ska inte behöva ge upp livet för att man läser systemprogrammering. Ni lurar er själva att lägga in mer och mer i kursen. Det finns inget självändamål med att ta med så mycket som möjligt!
- Laborationerna borgade för att man fick bra insikt i hur många olika delar av ett UNIX-system fungerar. Mycket bra laborationer.
-
-
-
- Man lärde sig mkt men de var aningen för tidskrävande. Vi hade ju faktiskt en kurs till...
- Laborationerna gav massor!
-
- lärde mig det mesta av dom.
- Mycket bra labbar men aningen många.
- De var många och tunga, men väldigt lärorika!
-
- Man lär sig alltid jättemycket av laborationerna, så de är ju väldigt viktiga.
-
- Det var av laborationerna man lärde sig programmeringen och vid föreläsningerna/gruppövningarna/utfrågning av kursamrater lärde jag mig teorin.
-
-
- I princip lärde jag mig ALLT, på dem samt några egna projekt.
17. Hur har handledningen på laborationerna fungerat?
- bra
- bra
- bra
- bra
- varken bra eller dåligt
- mycket bra
- vet inte, har inte använt handledningen
- mycket bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- varken bra eller dåligt
- vet inte, har inte använt handledningen
- bra
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- varken bra eller dåligt
-
- bra
- mycket bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- varken bra eller dåligt
- bra
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- bra
- bra
- vet inte, har inte använt handledningen
- varken bra eller dåligt
- bra
- bra
- vet inte, har inte använt handledningen
- varken bra eller dåligt
- mycket bra
18. Kommentarer
- Tomas var lysande, men Markus verkade lite oengagerad/okunnig. Jag skickade typ 8-10 frågor via mail till måde Tomas och Markus, men det var alltid Tomas som svarade. Dessutom var förklaringen till varför min krypteringsserver inte fungerade inte av yppersta nivå. "Din kryptering fungerar typ inte" tyder på att man inte riktigt vet själv vad som är fel.
-
-
- Det enda som inte fungerade bra var att det tog väldigt lång tid att rätta labbarna.
- Varit mycket kö och tiderna passar inte alltid då man har problem. Läs (två timmar före inlämining)
-
-
-
-
-
- Tomas är ju en klippa, när han inte mäter sekunder av sin handlednings-tid. Ranner var ju inte riktigt en lika stor klippa, men tja, han kunde ju C i alla fall.
-
-
- Tacksam för de snabba svar som givits vid mailfrågor.
-
- Handledarna skulle ha varit lite mer i labben.
- Jag labbar mest hemma och då blir det krånglit att gå till handledare.
- Det beror på vilken handledare man har pratat med. Tomas: Kan ämnet och kan därför ge bra hjälp. Markus: Ger ofta diffusa svar eller hänvisar till Tomas.
- Mycket bra handledare.
- Handledningen har fungerat bra. Dock har det varit väldigt långa köer vid samband av labbutlämning, vilket gjort det väldigt svårt att få programmeringshjälp.
-
- Har inte uttnyttjat någon handledning. Förutom att lyssnat på orsaker jag fått O på laborationer
-
- De kunde ju ha varit i labbsalarna lite mer.
- Här ska framför allt Tomas ha beröm. Han har varit mycket bra som handledare. Han är både trevlig och bra på att förklara saker.
-
- ath är guld.
-
- Det är svårt att få hjälp när det är en lång kö med personer som ska hämta ut sina labbar. Handledningstiden gick mest åt till att hämta ut labber.
-
-
- Har ej utnyttjat handledningen så mycket.
-
-
-
- Det var bara Tomas som var bra.
- Jag tycker att Ranner inte kunde nog mycket för att kunna hjälpa mig med de problem jag hade. Nog för att han kunde betydligt mer än mig, men det säger ju inte så mycket...
-
- All handledningstid gick åt till lab-återlämning, fanns ej tid för frågor.
- gärna fler handledningstillfällen, det blir så mycket kö annars ;)
- Dock går det lite mycket tid åt till att hämta ut labbar, men det blev lite bättre på slutet.
- Har frågat kompisar om jag kört fast.
-
- En särskild eloge till Tomas, Riks bra handlednig och juste att ställa upp i tid och otid. Ranner hade kanske kunnat vara mer inläst.. Jag gillar perfetionism, det finns ingen anledning förutom vissa att kompromissa om man vill bli bäst och inte är smartast:-)
19. Vad tycker du om laborationerna i det stora hela? Förslag till förbättringar?
- Det var ju förstås en liten miss att så många skrev av MCAT från TCPL- boken. Det ökar risken för problem på senare labbar.
- Kanske få in en uppgift om demoner. Men å andra sidan var svårighetsgraden på laborationerna ganska lagom och en till lab hade nog blivit lite för tung.
- jag tycker dom höll en lämplig nivå rakt igenom, förutom shell-skriptet då möjligtvs
-
- Kanske ha kvar de lite tyngre men ta bort lite lättare så att det ger mer tid till de tyngre.
- jag tror att det skulle vara bra, med bara 5 labbar, då skulle man hinna bättre
- Dom var bra, lärorika.
-
- Tja... Vet inte riktigt vad jag ska säga. De var bra men de kan säkert bli bättre. Fast jag vet inte hur :-)
- laborationerna var bra men tidskrävande!
- Bra, utlys separata tävlingar för: minsta kod, snabbaste lösning, ovanlig-algoritm-pris. Det var ju iofs bra med överkursgrejer till labbarna men de var ju så många och det fanns så ont om tid för det så det blev inte riktigt så roligt ändå.
- Sista labben var i lättaste laget.
-
- Mycket bra, heltäckande.
- Inga större förändringar.. kanske bara ändra ordningen på laborationerna.
- Ta en minde intro-labb och kör två större labbar istället. Det är roligare med en tyngre labb.
- Bra.
- För svåra.
- Inga direkta förslag.
- Laborationerna var bra och nyttiga, ty man lärde sig mycket på dem.
- Bra labbar, (förutom lab 6a som kändes enkel men dryyg att koda).
-
-
- Bra, men lab6 känndes lite krystad.
- Som sagt, färre labbar om kursen endast ska vara värd fem poäng.
- Gärna en lite mer avancerad script laboration.
- Bra.
- Jag skulle kunna tänka mig att man drar ner till fem labbar i stället för sex som det är nu, och i stället kanske gör någon lite större sista laboration.
- Labortationerna är bra.
- De tog lite för mcket tid som jag nämnde tidigare
-
- Färre.
- Det hade kanske varit trevligt att ha nåt med nätverk, t ex sockets, på någon av de sista labbarna...
- En jämnare svårighetsgrad på laborationerna, gärna stigande i hur lång tid de tar att göra. Nu var det jättesvårt att beräkna hur lång tid de skulle ta.
- Dom var bra.
- Färre labbar.
- Det måste helt enkelt bli färre labbar eller fler poäng för kursen! Nu kändes det som att det var en fullfartskurs vi hade.
-
- Jag är nöjd med laborationerna som helhet. De kunde dock ha varit några färre. (4 st t ex)
- Det har fungerat bra
- Har idetorka.
- Bra som det var.
-
- Som jag sa tidigare skulle jag gärna haft val möjlighet på fler av laborationerna, den enda som jag tyckte var så där riktigt svår var mish men jag missade pip-föreläsningen så jag får väl skylla mig själv antar jag. Nej men jag är löjligt nöjd med allt
Kursmaterial
20.1. Vad tycker du om The C Programming Language?
- mycket bra
-
- mycket bra
- bra
- bra
- varken/eller
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- dålig
-
- mycket bra
- bra
- dålig
- bra
- varken/eller
- bra
-
- mycket bra
- varken/eller
-
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- varken/eller
- bra
- bra
- dålig
- varken/eller
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- varken/eller
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- bra
- mycket bra
20.2. Vad tycker du om Advanced Programming in the Unix Environment?
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- varken/eller
- bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- bra
- bra
- dålig
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- bra
-
- bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- varken/eller
- bra
- bra
- bra
- bra
- mycket bra
- bra
- bra
- mycket bra
- varken/eller
- bra
20.3. Vad tycker du om föreläsningsanteckningar/kodexempel på www?
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- bra
- varken/eller
- bra
- bra
- bra
- varken/eller
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- bra
- varken/eller
- varken/eller
- varken/eller
- varken/eller
- varken/eller
- bra
- varken/eller
- bra
- bra
-
- varken/eller
- bra
- bra
- bra
- varken/eller
- bra
- bra
- varken/eller
- bra
- bra
- mycket bra
- varken/eller
- varken/eller
- bra
- mycket bra
- dålig
- varken/eller
- bra
- bra
- dålig
- varken/eller
20.4. Vad tycker du om kursens hemsida?
- bra
- bra
- mycket bra
- varken/eller
- bra
- bra
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- mycket bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- varken/eller
- bra
- bra
- varken/eller
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- bra
-
- mycket bra
- bra
- varken/eller
- bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- mycket bra
- bra
- mycket bra
- mycket bra
- bra
- bra
- mycket bra
- bra
- bra
- bra
- mycket bra
- varken/eller
- bra
21. Kommentarer
- Föreläsningsanteckningar? Antecknade typ ingenting
- Jag använde inte "The C Programm Language". Hade istället gamla goda "A book on C" hemma som jag höll mig till.
-
- Huvudanledningen till att jag inte ger kurs-litteraturen högra betyg är att de kodexempel som finns i böckerna är för komplicerade.
- Använde inte kodexempel Inget att klaga på.
-
-
-
-
-
- Ingen kommentar.
- The C Programming Language var en onödig bok att köpa. Det lilla man behövde slå i den kan man lika titta i nån annans bok. Mycket är likt det som är i java.
-
- Adv.prog...=Bibeln!
-
- The C Programming Language var bra som pedagogisk jag-har-aldrig-sett-C-förut-bok men det suger som uppslagsverk och referenslitteratur. Jag hade helle sett en bättre referensbok och gärna en billigare. Unixboken var bra, men kodexempel och allt. Kodexemplen borde ha varit bättre beskrivna på hemsidan (alltså vad det handlade om)
-
- APUE: Hade svårt att förstå vad jag läste.
- "The C Pro..." är lite rörig på vissa ställen men innehåller bra förklaring av pekare och arrayer. "Advanced..." är ett mycket bra bok. Vissa föreläsningsanteckningar har varit lite diffusa men oftast har det varit ett kodexempel som har förklarat det hela. Kursens hamsida har varit mycket bra, bra upplägg.
- Använde ej boken The C Programming Language, vilket gör den svår att betygsätta. Annars var både kursens hemsida,kodexempel och Unix boken bra. De enda klagomålen är att kodexemplena kunde ha upptateras fortare och helst före föreläsningen.
-
- Har inte 'The C Programming Language' eftersom jag redan kunde c
-
- Mycket bra böcker, men jag kan rekommendera Beginning Linux Programming som komplement till APUE. Stevens exempel är tamejfan helt värdelösa.
-
-
-
-
- Labflit "bilden" är rolig.
- Det var lite svårt ibland att anteckna på föreläsningar efter att tex pipändar stängts och öppnats tre gånger.
-
- UNIX-boken var förvånansvärt lättläst.
- C-boken var rätt dålig som uppslagsbok... Men systemprogrammeringsboken var väldigt bra. Både till sträckläsning och som uppslagsverk.
- Jag använde A book on C istället.
- Blandade länkar-länken var bra.
-
- The C Programming Language var väldigt bra som uppslagsbok, men även när man skule lära sig C. Bieln är ju väldigt tjock, men det gör det ju samtidigt svårt att sålla.
- TCPL skaffade jag aldrig. Advanced Programming är bra, men inte inte helt perfekt som referens kodexemplen var suveräna och ofta väldigt relevanta för labbarna hemsidan är mycket bra, utom kanske gruppövningssidorna som sällan uppdaterades. Långt över nivån på många andra kursers hemsidor iallafall.
- svårt att föra bra anteckningar när man inte hade någon riktig struktur.
-
- Unix boken var bra som uppslagsverk. kodexemplen använde man sig av och då är det bra, hemsidan hade bra länkar, dock upptäcktes de försent, fast jag vet inte när de kom upp.
- Bra böcker, väluppdaterad och informativ hemsida. Bra.
-
- Jag har läst rätt mycket i Beginning Linux Programming oxå jag tycker nästan att den hade bättre exempel än Stewens. Men jag vet inte kanske var det för att jag läste Stevens först och Linux.. sedanoch hade redan bildat mig en uppfattning om du fattar vad jag menar. Jag antecknar aldrig nästan men det var bra med föreläsningar så att man fick en intro till begrepp som man kanske inte skulle ha börjat läsa om annars det är ju lite lättare än att läsa allt och sen skilja ut vad som är bra ... kanske skall börja gå på mer före läsn. Det var lite tråkigt att det fanns så snygg lösning på första labben i C-boken dock man kunde ju inte göra på nåt annat sätt än så när den var så snygg...
Övrigt
22. Tycker du att du har blivit rättvist behandlad och tillräckligt uppmärksammad av de personer du mött under
kursens gång (kursansvarig/föreläsare samt labhandledare)?
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av de flesta
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
-
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
- ja, av alla
23. Kommentarer
-
-
-
- Jag har fått hjälp när jag behövt det. Har haft en bra dialog med labbhandledarna.
-
-
-
-
-
-
- Gunnar har ju inte synts till förutom på Förel. men jag antar att om man skulle vilja ha tag i honom kunde man det.
-
-
-
-
- Ath är hård med labbarna, ett fel så är det O. Hård men rättivs
-
-
- Inga kommentarer.
-
-
-
-
- De har skött sig bra.
- Denna kurs har varit mycket lärorik. Tillsammans med DOA:n den klart bästa kursen hittills. Arbetsbelastningen har dock varit alldeles för hög.
-
-
-
-
-
-
-
- Hm. Det kan jag ju egentligen inte svara på förrän tentan är rättad, men jag antar det :-)
-
-
-
-
-
- Bra insatser.
-
- har inte träffat på några orättvisor, alla har varit trevliga och man har blivit bra mött. Problem har gått att lösa om en tur till handledarna gjordes.
-
-
- Jaa rättvist vad skall man säga om det inte vet jag...
Förändringar inför framtiden
24. Några idéer om hur man kan förändra kursen i framtiden finns nedan. Vad tycker du om dessa idéer?
24.1. minska kursinnehållet
- mycket dålig
-
- dålig
- varken/eller
- mycket dålig
- varken/eller
- mycket dålig
-
- dålig
- varken/eller
- mycket dålig
- varken/eller
- mycket bra
- mycket dålig
- mycket dålig
- dålig
- dålig
- bra
- varken/eller
- mycket dålig
- mycket dålig
- varken/eller
-
- mycket dålig
- bra
- dålig
- mycket bra
- varken/eller
- mycket dålig
- mycket bra
- mycket dålig
- dålig
- dålig
- dålig
- varken/eller
- dålig
- bra
- dålig
- dålig
- mycket dålig
- dålig
- mycket dålig
- bra
- mycket dålig
24.2. ökad tid för handledning/föreläsningar
- varken/eller
-
- varken/eller
- bra
- bra
- varken/eller
- varken/eller
- mycket bra
- varken/eller
- varken/eller
- varken/eller
- varken/eller
- mycket bra
- varken/eller
- bra
- mycket bra
- dålig
- bra
- varken/eller
- bra
- bra
- varken/eller
-
- mycket bra
- varken/eller
- dålig
- varken/eller
- bra
- bra
- bra
- varken/eller
- bra
- bra
- dålig
- bra
- bra
- varken/eller
- varken/eller
- bra
- bra
- bra
- mycket dålig
- dålig
- varken/eller
24.3. nivågruppera grupptimmarna
- mycket dålig
-
- dålig
- varken/eller
- varken/eller
- bra
- varken/eller
-
- bra
- bra
- varken/eller
- varken/eller
- mycket bra
- varken/eller
- varken/eller
- varken/eller
- dålig
- bra
- varken/eller
- bra
- varken/eller
- bra
-
- varken/eller
- dålig
- bra
- dålig
- bra
- dålig
- dålig
- varken/eller
- bra
- bra
- mycket bra
- dålig
- dålig
- varken/eller
- mycket bra
- varken/eller
- varken/eller
- varken/eller
- bra
- dålig
- mycket bra
24.4 införa mentormöten med de som gått kursen tidigare år
- varken/eller
-
- varken/eller
- bra
- varken/eller
- bra
- varken/eller
- mycket bra
- bra
- bra
- bra
- bra
- mycket bra
- varken/eller
- mycket dålig
- bra
- bra
- varken/eller
- varken/eller
- varken/eller
- varken/eller
- mycket dålig
-
- varken/eller
- varken/eller
- varken/eller
- bra
- bra
- varken/eller
- bra
- mycket dålig
- varken/eller
- bra
- varken/eller
- varken/eller
- dålig
- mycket bra
- dålig
- varken/eller
- varken/eller
- bra
- varken/eller
- bra
- mycket dålig
24.5 ha större (till storleken) men färre (till antalet) laborationer
- mycket bra
-
- varken/eller
- varken/eller
- mycket bra
- bra
- dålig
- dålig
- varken/eller
- dålig
- dålig
- dålig
- mycket dålig
- mycket dålig
- varken/eller
- bra
- mycket dålig
- mycket dålig
- varken/eller
- bra
- dålig
- bra
-
- mycket bra
- dålig
- varken/eller
- bra
- mycket bra
- varken/eller
- dålig
- bra
- dålig
- dålig
- mycket dålig
- mycket dålig
- mycket bra
- mycket dålig
- bra
- mycket bra
- varken/eller
- dålig
- mycket dålig
- varken/eller
- mycket bra
25. Kommentarer, egna idéer
- Färre, men större labbar! -> Lika mycket lärande + Roligare + Färre rapporter. = Gärna det!!
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- En ide' vore ju att Gunnar kunde hålla i denna kursen i flera år till. (eller Tomas.)
-
-
- Kan kanske bli lite väl utslagsgivande med färre men större labbar... Jag tror också att det kommer att göra det svårare för er att få lika heltäckande laborationer som det varit nu.
-
- Lägg lite mer på praktisk hantering av unix-systemen. Hur man jobbar, kommandon, ftp, kör mp3, användbara småprogram och programvaror, shellskript, kör mp3 från ftp-siter, etc
-
- För mycket stoff på för kort tid. Långa köer till Tomas. Nivåindelning => man törs fråga mer utan att känna sig dum. Bättre med flera små labbar än få stora.
- Alldeles lämpligt.
- Kommer inte på någon så här direkt!
-
-
-
- Det är en bra kurs, men en större lab så att man får en bra helhet skulle vara kul.
-
- Ett system som ger möjlighet att välja svårighetsgrad på labbarna kontra bonus poäng på tentan.
- Jag har tjatat om att det är högt tempo på labbarna. Måste det verkligen rymmas så mycket information på kursen? Det är en jättekul kurs, labbarna var roliga men det försvann för allt genomsyrades av stress... Ett försök med längre och färre labbar är alltid något. Jag tycker dessutom att ni kan lägga ut labbarna direkt vid kursstarten. Det gör att man kan jobba i förväg om man har möjlighet och gör att man kan anpassa sin arbetsinsats till den parallella kursen enklare.
-
-
-
-
-
-
- Få, stora labbar skulle inte täcka in hela kursen. Och jag lärde mig mest på labbarna.
- fler gruppövningar, med diskutioner om aktuell föreläsning.
-
- Att minska kursinnehållet är iof inte så bra, men nödvändigt om man ska lyckas klara två kurser samtidigt. Labbarna var nog stora som dom var nu tycker jag. Om något skulle dom behöva bli mindre.
-
-
-
- det är bra med fler och lättare labbar. Har som sagt idetorka.
-
-
- Jag skulle nog kanske kunna tänka mig att som jag sa tidigare ha nivåer på labbarna...fasst jag vet ju inte hur mycket mer jobb det blir för handl. Man kanske skulle kunna tänka sig att ha gammla labbar som alternativ så att det finns färdiga test script och så...men då kanske det blir folk som tar gammla labbar men det kan ju hända med nya oxå, nej men jag tror att det skulle vara en bra ide
26. Vad har varit det bästa och det sämsta med den här kursen?
- Bäst = Kul att programmera mycket Sämst = Tung läsperiod, ty många labbar på denna kurs samt på datortekniken.
-
- det bästa är nog att man har fått prova på olika moment inom C-programmeringen som (jag tror) är viktiga
- Det bästa har varit att man har lärt sig otroligt mycket. Det sämsta är nog att det har tagit sådan tid från lab-inlämning till man får tillbaka labben.
- Att den lästes parallellt med en annan lab-kurs.
- Bra: Suverän föreläsare och mycket bra handledare Dåligt: Väldig stressigt
- Har inget speciellt bästa, kursen var bra i sin helhet Sämsta - Stressen (pga att kursen går parallellt med datoteknik, det blev _väldigt_ mycket labbande på slutet)
- Det bästa är att man lärt sig 100% mer om både C och Unix än vad man kunde tidigar.
- Bästa var att man fick ösa C och joonicks, det är skitkul. Sämsta.. Tja det måste vara sömnbristen i samband med labbinlämning.
- Det bästa har varit föreläsningarna och det sämsta den tunga labkursen.
- Lite dåligt att kalla fötter infann sig och "Mcrypt" plockades in istället för "mhttpd" och att Ranner inte var förberedd på "mhttpd".
- Bästa: labbarna föreläsningarna. sämsta: lite tid till de första labbarna. De två sista labbarna var det bra med tid.
-
- positivt: Föreläsningarna har varit väldigt bra, och labbarna väldigt roliga. Negativt: Tentan var väldigt tråkig och jag fick bara en fyra.
-
- Bästa: att man börjar bli unix-nörd
-
- Bäst: ? Sämst: Det höga tempot och att kursen ligger parallellt med datortekniken. Dessa två går nog hand i hand.
- Det bästa är väl att man lärt sig väldigt mycket. Det sämsta är nog att man har väldigt lite tid på sig att göra laborationerna.
- Det bästa har nog varit att föreläsarna har varit bra, vilket gjort kursen mer intressant. Det sämsta med kursen är tiden till tentaresultatet. Med tanke på att det skiljde sig 8 dagar mellan tentadagen och sista inläningsdagen för att få bonuspoängen , så kunde man begära att få tillbaka tentan tidigare, och inte en vecka efter datumet för bonuspoängen.
- Bästa: labbarna Sämst: lite för lite tid till labbarna (inte för att klara dem men för att fördjupa sig)
-
-
- Bästa: labbarna. Sämsta: Otroligt krävande.
- Det bästa har varit att man helt enkelt lärt sig väldigt mycket. Det sämsta har varit den mycket höga arbetsbelastningen som gjort att man varken haft någon fritid eller tid över för den kurs som läses parallellt.
-
- Bäst, underbart roligt ämne. Sämst, alldeles för mycket information som lett till stress som gjort att det roliga försvann.
- Det bästa var laborationerna. Det sämsta var väl stressen.
- Jag har lärt mig mycket. Jag har fått jobba hårt.
- Att kursen snodde tid från den andra kursen.
-
- Det bästa har varit labbarna. Det sämsta har också det varit labbarna. Vad jag menar är att man har lärt sig väldigt mycket, men man har inte haft nåt liv under de senaste månaderna.
-
- Bästa: att jag har lärt mig en massa nyttigt och förstår UNIX bättre. Sämsta: att laboration 5 var gigantisk och tog jättemycket tid
- Lärt mig massor! Parallellt med Datortekniken, fast det är ju inte kursens fel.
- Man har lärt sig otroligt mycket, särskilt om man inte var så hemma på UNIX förut.
- Bäst: Att jag lärt mig massa mer. Sämst: Att jag inte haft mycket tid till annat. (T.ex. datorteknik) Det fanns ingen tid att plugga till tentan heller.
- Rolig, intressant och relevant kurs.
- Bästa: Intressant innehåll. Sämsta: För stor arbetsbörda.
- Mycket bra labbar, man har lärt sig grymt mycket på den här kursen - och den var inte alls så svår som jag hade hört innan
- bästa var att lära sig systemprogrammering och det sämsta var att kursen gick ut över Datortekniken som inte fick den tid den behövde.
- Allt var bra. Dåligt att man (från början) skulle måsta få G direkt på sista labben. Men det löste sej.
- Det har varit intresant men lite väl svettigt vissa perioder.
- Det finns nästan inte nå dåligt, borde komma på nåt så ni inte tror jag är knäpp men ja det ända dåliga jag kan komma på är att tomas stavade enlightenment fel och att det stundtals blev lite tråkigt på föreläsn när jag redan hade läst allt i boken men det var ändå inte nå farligt för det kom ju lite såna där små trix och sånt som var bra!
27. Finns det något annat du vill säga till de som skall planera nästa års kurs?
- Fundera på att minska till kanske 4 större labbar. Mish var tillräckligt omfattande, men i övrigt så kunde man nog slå ihop några laborationer till något större och roligare
-
-
-
-
-
-
-
-
- nej
- Deadline stenhårt. Tider SKA hållas. Sänk nu inte kvaliten på utblidningen.
-
-
- Opedagisk kursutvärdering, kommentarerna borde ha samma nuffra som frågan.
- Lycka till :)
-
-
-
- Nix.
- Snabbare tentarättning!
-
-
-
- Håll ångan uppe, och se till att skaffa en lika bra föreläsare som Gunnar.
- Minska antalet labbar eller låt kursen vara värd mer än fem poäng.
-
- Minska antalet timmar som studenten förväntas lägga ner på labbande.
-
-
- Jobba på som fan!!!
-
- Ha inte kursen samtidigt som Datortekniken.
-
-
-
-
- När ni planerar in labbarna; tänk på om det skulle gå att genomföra kursen på helfart och planera därefter. Som det varit nu tvivlar jag att det skulle vara praktiskt genomförbart att köra kursen på helfart. Det kan väl ändå inte vara meningen??
-
- Försöka få den att inte ligga parallellt med Datorteknik A, 5 p.
-
- Inte lägga dessa kurser parallellt. Lite fler handledningstimmar, kanske specifika tider för uthämtning av labbar och handledning övrig tid. Fler 446-salar... =)
- Kör samma tempo, samma innehåll (kanske inte en semafor-labb...)
- Vägra att ha den här kursen parallellt med Datorteknik I. Låt föreläsningarna börja klockan 10.15.
- Njaa köp inte gunnar och thompa som chefer...Nej men allvarligt så är det generellt för nästan alla kurser jag har läst hitentils utom denna och DOA:n att det känns som att föreläsarna är väldigt oengagerade, och det hela känns lite ogenomtänkt, men detta var som en snygg kod, allt var uttänkt innan man tagit i tängent bordet för första gången. Det är ju kul att ha handl. och föreläsare som är BÄST och visar det oxå då skulle till coh med analogen blivit kul... Respekt, ödmjukhet och SERIOSITET är något som många bör ta till sig på universitetet som jag har upplevt det. Detta var den bästa och mest seriöst upplagda kurs jag nånsinn gått hoppas c99 får uppleva det samma men å andra sidan blir de ju lika bra som oss då
[an error occurred while processing this directive]