Institutionen för Datavetenskap

Kursutvärdering


Umeå universitet

KURSSAMMANFATTNING

Kursutvärdering


Sammanfattningen baseras på 35 inlämnade kursutvärderingar

I sammanställningen redovisas ett urval av inkomna kommentarer för att visa på olika synpunkter. Urvalet är inte nödvändigtvis i proportion till antalet kommentarer av en viss kategori.
Kommentarer som rör lärare och handledares prestation har inte medtagits i sammanställningen utan får anses vara av inresse i första hand för individerna.


Hur många timmar/vecka i genomsnitt har du lagt ned på kursen (undervisning + självstudier)?

TOTAL

0-10

11-20

21-30

31-40

Mer än 40

BLANK

35

31

4

0

0

0

0

 

Kommentar : Kursen är uppenbarligen inte särskilt krävande. Det innebär att när kursen utvecklas framöver kan man överväga att ta med mer stoff i kursen.


Vilka förväntningar hade du på kursen?

Några svar :
Inga alls
* Att lära mig lite allmän programmeringsspråkskunskap
* Inga alls
* Jag hoppades att det skulle vara en rolig och intressant kurs
* Jag hade ganska höga förväntningar inför den här kursen. Det kändes som om den skulle kunna vara väldigt givande.
* Att lära sig mer om grundläggande koncept vad gäller programspråk och programvarukonstruktion.
* Att kunna lära in nya språk lite fortare och förstå dom jag kan lite bättre
* långt mycket mer än vad som gavs, trodde att man skulle lära sig mer om teorin bakom programspråk. inte bara sätta namn på företeelser.
* Att lära mig alla begrepp som jag inte förstod på javakursen
* En lite tråkig men nödvändig kurs. Intressant att se teorierna bakom olika språk konstruktioner.


Anser du att du hade de förkunskaper som krävdes för att gå den här kursen?
Om inte vad var det som saknades?


Några svar :
* Nej. Inte läst ML eller Pascal. Exemplen byggde mest på dessa två.
* Ja
* Nej, det anser jag inte. Detta beror främst på kursliteraturen. Varför använda en bok som koncentrerar sig på tre olika programspråk varav vi endast har läst ett??
* Ja. Jag tror att man i princip bara behövde ha programmerat lite i något programspråk för att ha ganska mycket gratis på den.
* Ja till största delen. Men eftersom de flesta programexempel på både föreläsningar och lektioner var i Pascal så fick jag större problem att förstå saker än jag borde ha haft.
* Det hade varit bra att kunna fler språk, då hade man förstått vissa förklaringar bättre
* Tja, lite kunskaper i ML hade ju inte skadat

Kommentar : Stor enighet om att kursinnehållet har varit rimligt i förhållande till förkunskapskraven.


Anser du att undervisningen har uppfyllt kursens mål? Om inte, vad har saknats?

Några svar :
* Vet inte, var aldrig på någon föreläsning.
* Ja.
* Njo.
* Vet inte riktigt vad kursen mål var
* Nej. Jag tycker inte att jag lärt mig speciellt mycket om hur progspråk är uppbygda på någon konstruktivt sett. Vi har iof lärt oss massa termer som finns, men det kändes mest som att man satt och läste glosor. Något som vore bra är om man kunde få lite exempel i programspråk som man redan känner till, annars blir allting så väldigt abstrakt och svårförståligt
* Ja, jag antar det ...
* Tyvärr har jag inte läst kursens mål.
* Kursboken var gammal och materialet också. Inte mycket om hya språk såsom haskell och java.
* Kan egentligen inte svara, då jag inte har läst kursplanen, men mina egna åsikter är att man kanske inte har lärt sig så mycket nytt förutom ett antal begrepp. Fram för vettigare laborationer !
* Nrj. Jag tycker enbart att jag har lärt mig en massa glosor. Den enda nyttan med den här kursen var den sista labben där jag fick chansen att öva mig i muntlig framställning.
* Nej. om man läser målen med kursen får men intrycket att man ska lära sig att annalysera olika språk och företeelser. kursen ska vara mer som målen är ställda.
* Jo Väldigt nyttig kurs för att lättare ta åt sig information om nya språk
* Nix. Jag har saknat en undervisning som är anpassad för de språk vi har studerat.
* Jag tycker att undervisningen i teoretiska termer var acceptabel men att det saknades kopplingar till praktiken av vad teorierna menade.

Kommentar :I den här frågan borde målformuleringen från kursplanen ha funnits med så hade det varit enklare att svara på frågan. En lärdom till nästa gång.


Vad tycker du om undervisningstakten (tidsdispositionen)?

Några svar :
* Gick bra.
* Vet inte, var aldrig på någon föreläsning.
* Vet inget om det, gjorde labbarna och pluggade själv sista 10 dagarna innan tentan...
* Ingen aning. Har inte brytt mig om den. (enbart självstudier.)
* Bra. Jag tycker att takten har varit lagom.
* Lite för långsamt.
* Den är väl okej.
* helt ok
* Lagom.
* Väldigt lugnt. Jag gick bara på de två första föreläsningarna och tog igen allt den sista veckan innan tentan.
* den var nog ok, det som skulle gås igenom gicks igenom.
* Nästan lite väl låg takt
* Lämpligt fördelad
* Bra, mycket bra. äntligen en rimlig arbetsbörda.
* Verkade ok.

Kommentar : För den grupp av studenter som följt föreläsningarna verkar materialet vara rimligt disponerat över tiden.


Såg du till att du kunde hänga med i undervisningen??

Nej.

15

Bara ibland.

7

Oftast.

10

Hela tiden.

3

Kommentar :Här gissar jag att frågan tolkats som att den syftar på att man deltagit i föreläsningarna, medan tanken snarare var att man hållit tempot under kursen. Resultatet på kursen visar att de flesta lyckats hålla tempot. Frågan bör omformuleras till en annan gång.


Såg du till att du fick ut det du ville i form av nya kunskaper?

Inte alls.

0

Nagon gang.

0

For det mesta.

0

Hela tiden.

3

Kommentar :Det kan hända att denna; fråga var otydlig, vilket gjort att endast tre personer svarat.


Vad anser du om innehållet i gruppövningarna? Har du förslag på andra sätt att använda gruppövningarna?

Några svar :
* Den om nybörjarspråk var bra. Bra att diskutera. Den om ML var också bra.
* Gruppövningarna var bra, men hann inte gå på alla...
* Den jag var på var helt ok (den om nybörjarspråksutvärdering)
* Jag tycker de var ganska bra. Vi fick diskutera det vi lärt oss och på så sätt få andras perspektiv på det.
* Jag var bara på den första, den som handlade om ml. Den var bra eftersom man fick repetera upp ml lite och samtidigt fick lite tips inför labben
* Det var så få gruppövningar.
* Gruppövningar ? Det var ju mest som föreläsningar men den om ML behövdes.
* Var bara på en gruppövning - den om nybörjarspråk, vilken jag tycker var bra. Jag tror det är nyttigt för ett diskussionsklimat att först arbeta i mindre grupper och diskutera innan hela klassen redovisar och diskuterar. De som inte vågar säga nå't annars säger troligare något då.
* Jag undrar varför vi hade en parredovisning. Är det ett av syftena med denna kurs?
* Jag var bara på de innan labbarna och det enda som sas där var precis samma saker som stod i labspecen.
* Gruppövningarna var bra men ibland lite onödiga, pga mycket snack och lite handling...
* Jag tycker att de är bra när de fokuserar på vad det är meningen att man ska lära sig på kursen, tex vad labbarna går ut på.

Kommentar : Gruppövningarna verkar ha fungerat bra


Anser du att kurslitteraturen har motsvarat kursens mål? Övriga synpunkter på kursboken!

Några svar :
* Nej...för gammal.
* Kursboken var hyfsad
* Boken var informativ och bra.
* Rätt så gammal. Borde fokusera mer på språk som verkligen används i annat än undervisningssyfte.
* Jag måste säga att jag tycker Sebasta är mycket bättre än Watt, men båda uppfyller antagligen kursens mål antar jag (har inte läst den formella historien om kursens mål)
* Nej. Nästan alla exempel, var i Pascal eller Ada, vilket är språk vi inte har lärt oss.
* Kursens mål är skrivna efter boken, så det är klart att det blev bra. Boken i sig är komplett värdelös, men den diskussionen är redan tagen. Sebasta är en klart bättre bok. Jag tycker det var svagt av föreläsaren att inte kolla in den flora av kurslitteratur som finns, utan valde en bok från -90, förmodligen för att det fanns OH-blad till den.
* Visst, men det borde finnas literatur som är bättre och kanske inte använder sig av bara Pascal och ML i sina exempel utan tar upp flera olika språk.
* Tråkig och gammal.
*

Kommentar : Boken anses (och är delvis) föråldrad. Däremot förtjänar det att påpekas att kursansvarig inte är den som bestämmer kurslitteratur på en kurs, detta beslut fattas av Institutionsstyrelsen. Att byta kurslittertur på en kurs kräver mycket arbete lång tid innan kursen ges, vilket också förutsätter att kursansvarig är utsedd då, eller att tidigare kursansvarig gör detta efter avslutad kurs.


Hur väl anpassade var laborationerna till teorin? Räckte teorikunskaperna till?

Några svar :
* Ja
* Laborationerna var bra. Skippa muntliga delen nästa gång, om man bara har 10 minuter på sig för att redovisa. Det är helt enkelt för lite tid.
* Laborationerna var inte alls tokiga, det var bra att få träna lite i uppsatsskrivning, och jämförelser mellan språk är lärorikt...
* Jag saknade något sorts kompendium eller läsanvisningar. C++ var inte ens omnämnt i kursboken men vi skulle ändå skriva om dess struktur. Vi hittade inte en enda bok som täckte de aspekter kursen gick in på och inte särskillt många hemsidor ...
* Ja. De var väl avvägda.
* Båda laborationerna var bra och intressanta. All teori gick bra att läsa sig till.
* Jag anser att labbarna var bra. De var mkt lärorika båda två.
* Bra, Ja...gjorde labben i C++ så jag fick slita lite extra men det var det värt !
* Laborationerna var lite problematiska, t.ex att förklara ett typsystem som man knappt sjäklv förstod tog på. Det var just de teoretiska fraserna och begreppen som var trassliga.
* Teorikunskaperna räckte till för att klara laborationerna. Det kändes däremot som om nivån på laborationerna måste höjas något till ett annat kurstillfälle. Det viktiga med labbarna, som jag förstod det i alla fall, var ju diskussionen, och det resonemang resultaten ledde till kändes mest som ett bevis på att man lärt sig använda de nya begreppen på rätt sätt, för diskussionen kändes i princip som att den utgick från "folk(dator)vett".
* Nej, men det berodde nog på mig själv, så det var bara att börja plugga
* Laborationerna kunde man göra utan att ens tittat i boken eller följt med på föreläsningarna. Detta är bra efter som de då ger en fördjupat men fristående komplement till den övriga teorin.
* De var bra anpassade. Teorikunskaperna lärde man sig på laborationerna, dvs. teorikunskaperna räckte inte till.
* Nej, vi hade inte gått igenom något som rörde labbarna. Jag gick helt på förkunskaper.
* Det gick bra
* Som sagt det hade varit bra att kunna ML

Kommentar : Obligatoriska uppgifterna verkar i stort ha varit bra. Ett syfte med obligatoriska uppgifterna är just att ge förståelse för teorin, dvs. att man på ett konkret sätt "tvingas" sätta sig in i hur teorin fungerar i praktiken och därmed får nya insikter.


Har det funnits tillräckligt med tid avsatt för laborationerna?

Några svar :
* Ja
* Japp. Tiden räckte till med råge.
* Antar det. ..Vi är ju av naturen programmerare. :)
* Tja, någorlunda.

Kommentar : Ett samstämigt Ja!


Hur har handledningen och laborationsrättningen fungerat? Ge gärna förslag på förbättringar.

Några svar :
* Har ej tagit del av dessa.
* Ja, typ.
* Bra handledare. Bra med försättsblad där kritiken stod.
* Jag har inte upplevt några svårighrteer där. Men jag har inte utnyttjat handledningen heller.
* Inga anmärkningar (dvs. godkänt).
* Handledning ??? Den har man inte sett mycket av, men jag antar att den fanns.
* Har (tyvärr ?) inte använt mig av handledningen, så det svarar jag inte på. Laborationsrättningen har fungerat mycket bra, och då särskilt att man inte bara har fått ett G, K eller O eller nå't annat, utan att man dessutom har fått kommentarer som säger vad som var bra respektive dåligt med labben. Applåder !
* Har inte haft några problem med just den. (fick ju G direkt :-)
* Ja, bra handledare. Noggranna
* Den har fungerat ganska bra. Dock verkar handledarna vara lite osynkade när det gäller nivån på rättningen.
* Bara bra med de erfarenheter jag har. Väldigt bra med de där försättbladen till labbarna där de stod både bra och dåliga saker på...

Kommentar : Överlag har detta fungerat bra


Hur har information om kursen fungerat före och under kursen? Har du saknat någon information? Har du förslag på förbättringar?

Några svar :
* Allt kan nästan bli bättre.
* Fungerade bra.
* Bra.
* Jag kan inte komma på något som saknats i den vägen... Det mesta står ju på hemsidan.
* Informationen har varit tillräcklig.
* Nej
* Jag kan inte minnas någon miss. Eventuellt så kan det vara en ide att låta mailsvar på labbfrågor gå till samtliga kursdeltagare. Det kan vara de som vill veta något som redan besvarats till en annan person.
* Fungerat ganska bra. Se till att all information finns på kurssidan.
* Den har ju inte fungerat. Detta gäller genomgående på alla kurser på TDV. Man får aldrig höra syftet och målet med kursen, varför man ska lära sig vissa saker, och hur man sen kan använda dessa. Det är riktigt dåligt, jag tror aldrig att jag har fått någon sådan information på höskolan.
* Informationen har fungerat rätt bra även om det ibland kommit ut info lite väl sent. Som att det ska vara andra föreläsare på föreläsningen ett par timmar tidigare...
* Möjligtvis uppdatera hemsidan oftare.

Kommentar : Målsättningen med hurssidorna är naturligtvis att de skall vara aktuella och uppdateras kontinuerligt. Det hade därför varit värdefullt att få konkreta exempel på sådant som inte fungerat. När det gäller målet med kursen fanns en länk till kursplanen, men det kanske behöver förtydligas på något sätt. Sidan har uppdaterats när ny information behövts, men det tycks vara något som ändå borde ha uppdaterats.


Till den som ska planera nästa kurs vill jag föreslå följande förbättringar:

Några svar :
* Tidigt i på kursen (första föreläsning) ta upp viktiga ord (t.ex. abstraktion, inkaplsing etc) och förklara vad de innebär ur en språkteoretisk aspekt.
* Det vore bra att ha en föreläsare som kan flera programspråk, så att han/hon kan diskutera runt språken. Byt kursbok.
* Byt bok till en som har exempel i något vettigt programspråk och som förklarar vad allting betyder och inte bara definerar det. Använd inte OH-bilderna från 2-3 år tillbaks, det kan ju vara dags att göra nya....
* Mer dynamik på föreläsningarna Verkar vara en väldigt svår kurs att hålla i. Sätter stora krav på att föreläsarna ska vara bevandrade i olika språk
* ny bok!
* Byt bok och se till att kunskaper inhämtas för att kunna jämnföra teorin med praktiken under kursen. Kanske dela upp undervisningen på lärare som kan just sin del, objekorientering, funktionell programmering och någon som är bra på rena teoribitar.
* Förklara för studenterna målet och syftet med kursen. Byt kurslitteratur till någon mer aktuell. Byt ut alla OH - Papper(el inga OH papper) Tänk ut bättre labbar(lab1) nån typ av liten kompilator el något som hör till kursen, inte bara en ADT, som ju alla studenter redan har implementerat i DOA:n.
* Ny bok.

Kommentar : Det råder ingen tvekan om att det är av högsta prioritet att byta bok inför nästa gång kursen ges. Detta av flera skäl, dels för att försöka få med Java-exempel i kurslitteraturen, men också för att boken ibland var lite knapp i sin information och upplägget var inte alltid så lyckad. En naturlig följd av detta blir ju också att OH-bilderna förändras för att följa den nya bokens upplägg


Mitt allmänna omdöme om kursen:

Kursen var mycket bra.

0

Kursen var bra.

0

Kursen var ganska bra.

10

Kursen var inte sarskilt bra.

7

Kursen var dalig

18

BLANK

0

Kommentar : När det gäller att sammanfatta kursen vill jag poängtera att jag känner mig mycket glad över det fantastiska resultatet på tentan, och de kunskaper som ni visat att ni har. Även de obligatoriska uppgifterna har gått väldigt bra, vilket även det är mycket glädjande. Inget gör en lärare så nöjd och glad som när studenterna tagit till sig kunskap på ett bra sätt.

Lena Palmquist (sammanställningen gjord av Marie Nordström)



Anders Broberg bopspe@cs.umu.se Datavetenskap 99-06-01 Umeå Universitet