Design av
Samverkande System

logotype


Föreläsning : Egocentrisk Interaktion
 


Dr. Thomas Pederson – Institutionen för Datavetenskap, Umeå Universitet

Egocentrisk interaktion genom kroppsnära datorer

Varför inte modellera mänsklig aktivitet utifrån de egotrippade individer vi faktiskt är och från händelser i vår absoluta närhet? "Egocentrisk interaktion" är ett arbetsnamn på ett modelleringsperspektiv som utgår ifrån människokroppen till skillnad från de klassiska människa-dator-interaktion (MDI)-modeller där påtagliga datorenheter (t.ex. persondatorer; PDAer) oftast spelar nyckelrollen. I det föreslagna egocentriska perspektivet ignoreras denna typ av datorenheter helt. Fokus sätts i stället på
- den specifika människan
- andra människor som på ett eller annat sätt finns i närheten
- fysiska objekt som människan har möjlighet att manipulera och/eller observera
- virtuella objekt som människan har möjlighet att manipulera och/eller observera

Stöd för egocentrisk interaktion förutsätter datorkraft i någon form för att 1) tillhandahålla virtuella objekt och miljöer på kommando, 2) lagra och tolka information om den specifika människans fysiska och virtuella aktiviteter.

För närvarande talar det mesta för att denna datorkraft bäst tillhandahålls via en kroppsnära datorarkitektur. Föreläsningen kommer därför också beröra en del teknologi från forskning inom kroppsnära datorkraft (Wearable Computing).

Läsanvisningar

Pederson, T. (2004). Designing for Physical-Virtual Activities. Workshop on Computer Support for Human Tasks and Activities, PERVASIVE2004, April 20, Vienna, Austria.

OH-bilder

3 bilder per sida
6 bilder per sida

Välkommna!



Senast ändrad 2005-02-14 15:45 av
Anders Broberg (bopspe@cs.umu.se)